Współpraca międzyszkolna w Głogowie - wspólny projekt uczniów SP 14 i ZSTiO pod kierunkiem p. Dominika Kujawy i p. Danuty Pawelec- Stańczak

W roku szkolnym 2025/2026 uczniowie dwóch głogowskich szkół – klasy 7b Szkoły Podstawowej nr 14 oraz klasy 3ta Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących – połączyli siły w wyjątkowym projekcie informatycznym. Całość prac odbywała się pod kierunkiem nauczyciela obu szkół, pana Dominika Kujawy i nauczycielki ZSTiO, pani Danuty Pawelec-Stańczak.

Kierownikiem zespołu uczniów klasy 3ta była Laura Kujawa, która koordynowała działania techniczne i czuwała nad spójnością kodu tworzonego przez grupę.

 

Celem przedsięwzięcia było stworzenie funkcjonalnego systemu internetowego umożliwiającego uczniom logowanie się, przesyłanie plików oraz – co stanowiło kluczowy element projektu – edycję i podgląd przesyłanych plików z kolorowaniem składni kodu.

 

<strong>Zdjęcie nr 1.</strong> to Formularz przesyłania plików w systemie stworzonym przez uczniów.

 

Podział zadań i współpraca między szkołami

 

W projekcie wzięły udział dwie grupy uczniów o różnych poziomach edukacji i umiejętności:

 

Uczniowie klasy 7b Szkoły Podstawowej nr 14 zajęli się opracowaniem layoutu i szablonu strony internetowej, odpowiadającej za logowanie i prostą nawigację w systemie. Ich zadaniem było zaprojektowanie przejrzystego interfejsu użytkownika oraz przygotowanie struktury strony w języku HTML i CSS, zgodnie z wymaganiami podstawy programowej dla szkoły podstawowej.

 

Uczniowie klasy 3ta z ZSTiO w Głogowie, pod kierownictwem Laury Kujawy, wykorzystali zdobytą w technikum wiedzę z zakresu języków skryptowych, baz danych i integracji bibliotek zewnętrznych. Odpowiadali za stworzenie mechanizmów kolorowania składni, obsługę bazy danych uczniów, przypisywanie prac do konkretnych użytkowników oraz implementację bezpiecznego logowania i edycji plików.

 

Efektem współpracy jest w pełni działający system edukacyjny online, który pozwala nie tylko wysyłać pliki, ale też otwierać, edytować i zapisywać je bezpośrednio w przeglądarce, z zachowaniem kolorowania składni kodu – rozwiązanie spotykane w profesjonalnych środowiskach programistycznych.

 

<strong>Zdjęcie nr 2.</strong>to Widok edycji pliku z kolorowaniem składni. Uczeń może obserwować zmianę po kliknięciu przycisku <em>„Zapisz”</em> pod kodem.

 

Zgodność z podstawą programową

Szkoła podstawowa – klasa 7b

 

Zgodnie z podstawą programową informatyki dla II etapu edukacyjnego, uczniowie:

 

 - tworzą i edytują proste strony internetowe w języku HTML i CSS,

 

 - posługują się strukturą dokumentu HTML, rozumiejąc znaczenie znaczników i atrybutów,

 

 - projektują wygląd strony z wykorzystaniem kaskadowych arkuszy stylów (CSS),

 

 - stosują zasady ergonomii i estetyki w projektowaniu interfejsu użytkownika,

 

 - współpracują w zespole przy realizacji wspólnego projektu informatycznego.

 

Uczniowie klasy 7b mieli więc okazję zrealizować te treści w praktyce – przygotowując rzeczywisty szablon systemu, który został następnie wykorzystany w dalszej części projektu przez starszych kolegów z technikum.

 

Szkoła ponadpodstawowa – klasa 3ta

 

Zgodnie z podstawą programową informatyki dla IV etapu edukacyjnego, uczniowie:

 

 - tworzą aplikacje internetowe z wykorzystaniem języków skryptowych,

 

 - stosują systemy zarządzania bazami danych (MySQL),

 

 - korzystają z bibliotek i frameworków do rozszerzania funkcjonalności aplikacji,

 

 - zapewniają bezpieczeństwo danych i dostęp do zasobów systemu,

 

 - testują i wdrażają gotowe rozwiązania w praktyce.

 

W tym projekcie klasa 3ta połączyła wiedzę teoretyczną z praktycznym zastosowaniem, budując zaplecze serwerowe oraz integrując kod z bazą danych, a także wdrażając interaktywny edytor kodu z kolorowaniem składni, co znacząco zwiększa komfort nauki programowania.

 

Efekt wspólnej pracy

 

Połączenie kreatywności uczniów szkoły podstawowej i technicznej wiedzy uczniów technikum pozwoliło stworzyć nowoczesne, edukacyjne narzędzie online, które może być w przyszłości rozwijane o kolejne języki programowania i funkcje.

 

Projekt pokazuje, jak efektywna może być współpraca między szkołami różnych etapów edukacji, gdy łączy ich wspólny cel – nauka przez praktykę i wzajemne wsparcie.

 

Podsumowanie

 

„To nie był zwykły projekt, ale prawdziwe doświadczenie zespołowej pracy w duchu nowoczesnej edukacji. Uczniowie zobaczyli, że programowanie to nie tylko pisanie kodu, ale przede wszystkim współpraca, komunikacja i twórcze rozwiązywanie problemów" - mówi opiekun projektu, Dominik Kujawa.

 

Projekt „Budowa Systemu wspomagającego pracę na lekcji w SP14 i ZSTiO w Głogowie" jest przykładem, jak dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczyciela można połączyć naukę, pasję i technologię w jeden inspirujący cel.

 

 

Dominik Kujawa

 

 

Opublikowano: 20 listopada 2025 09:47

Kategoria: Aktualności

Zdjęcia:

Wyświetleń: 58

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie

Wszelkie prawa zastrzeżone © Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie

Realizacja: Superszkolna.pl