Sprawozdanie z realizacji NPRC 2021 - Technikum nr 2 w Zespole Szkół Technicznych
i Ogólnokształcących w Głogowie
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 3 dotyczącego rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci
i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych, biblioteka w naszej szkole otrzymała w październiku 2021 roku środki finansowe w kwocie 15 000,00 zł na realizację wyżej wymienionego priorytetu. Dzięki uzyskanemu wsparciu finansowemu księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 485 książek, w tym o 245 egzemplarzy lektur zgodnych z podstawą programową. Zakupione książki zapisano w Głównej Księdze Inwentarzowej programu komputerowego MOL Opivum 2000+ pod numerami inwentarzowymi 8017 – 8701 z adnotacją NPRC 2021. Do biblioteki szkolnej, w ramach jej wyposażenia, została zakupiona również szafa aktowa zamykana na klucz
oraz kontenerek mobilny do biurka nauczyciela bibliotekarza.
Jako szkoła otrzymująca dofinansowanie zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo.
Zaplanowano i zrealizowano następujące działania:
I. Zasięgnięcie opinii rodziców i samorządu uczniowskiego przy zakupie książek.
Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami. W październiku 2021 roku przeprowadzono sondaż wśród całej społeczności szkolnej - uczniów i nauczycieli w sprawie wyboru książek do zakupu. Wychowawcy poszczególnych klas zgłaszali również propozycje książek. Przeprowadzono także konsultacje z polonistami pod kątem wzbogacenia księgozbioru o nowości wydawnicze oraz w lektury szkolne. Nauczyciel-bibliotekarz śledził witryny i portale internetowe poświęcone książkom. W wyniku w/w działań została przygotowana lista książek, która została zaakceptowana przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
II. Podjęcie współpracy z biblioteką publiczną lub pedagogiczną, obejmującej planowanie zakupów książek oraz wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo.
Podjęto współpracę z Biblioteką Pedagogiczną w Głogowie. Wymieniono informacje na temat planowanych zakupów, zdobyto informację na temat gromadzonych zbiorów (telefoniczne konsultacje, ustne opiniowanie książek do zakupu), wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo.
Współpraca z Biblioteką Pedagogiczną w Głogowie to coroczny udział uczniów ZSTiO w Konkursie Recytatorskim Poezji Twórców Głogowskich, udział uczniów w ciekawych spotkaniach z pisarzami, podróżnikami, ciekawymi ludźmi.
III. Zorganizowanie w ciągu roku szkolnego co najmniej jednego wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów:
-
Konkurs „ Najlepszy czytelnik/czytelniczka roku 2021/2022” (ogłoszenie konkursu – wrzesień 2021, rozstrzygnięcie konkursu – kwiecień - dla klas maturalnych, czerwiec – dla uczniów pozostałych klas) .
Zwyciężczynie konkursu:
- Adrianna Dudek – klasa 4ta ( technikum usług fryzjerskich, kategoria wiekowa: klasy maturalne);
- Katarzyna Dutka – klasa 3a – ( liceum ogólnokształcące, kategoria wiekowa: pozostałe klasy).
- Akcja” Uwolnij książkę” – Bocckrosing” – cały rok szkolny – ustawienie na I piętrze szkolnego korytarza regału, na którym można zostawiać książki do czytania
( propagowanie akcji wśród uczniów i nauczycieli). - „ Czwartkowe spotkania z książką” – spotkania z uczniami w czwartki na długiej przerwie w szkolnej bibliotece i wspólne głośne czytanie fragmentów książek, które chcieliby polecić innym, dyskusja na temat ulubionych książek i autorów.
- Lekcje biblioteczne – promowanie wśród uczniów literatury zakupionej w ramach NPRC 2021, zachęcanie do korzystania z bogatego księgozbioru szkolnej biblioteki.
- Wystawa w szkolnej bibliotece książek zakupionych w ramach NPRC 2021 – grudzień 2021.
6. „ Boże Narodzenie w poezji i w prozie” – wspólne, głośne czytanie poezji i fragmentów prozy w czasie klasowych Wigilii.
- „ Ferie z książką” – zachęcanie uczniów do wypożyczania książek na czas ferii zimowych – styczeń 2022.
8 „ Zabierz książkę na wakacje” – propagowanie akcji czytania książek w czasie wakacji – czerwiec 2022.
9. Konkursy:
- „ Szkolny Konkurs Języka Polskiego” – 7 marca 2022 r. Cele konkursu: promowanie poprawnej polszczyzny, kształcenie umiejętności korzystania z odpowiednich słowników, rozwijanie polonistycznych zainteresowań uczniów. Podczas konkursu uczniowie zmagali się z pytaniami z zakresu poprawności ortograficznej, językowej, gramatycznej, fleksyjnej, leksykalnej i słownikowej. Mogli korzystać ze słowników: ortograficznego, poprawnej polszczyzny, języka polskiego oraz frazeologicznego. Do konkursu przystąpiło 12 zespołów trzyosobowych z różnych klas. Drużyny otrzymały zestawy zawierające 100 pytań: prawda- fałsz. W zmaganiach polonistycznych zwyciężyła drużyna z klasy 4 tb – technikum fotografii i multimediów (Klaudia Kociałkowska, Daria Górska, Natalia Cwajna).Uczennice otrzymały dyplomy oraz nagrody książkowe zakupione w ramach NPRC 2021 na promocję czytelnictwa wśród uczniów.
- „Zaczytani”- konkurs fotograficzno - czytelniczy - maj/czerwiec 2022r.
Cele konkursu: propagowanie czytania jako formy spędzania wolnego czasu, rozpowszechnianie idei czytania książek w różnych miejscach, sytuacjach i o każdej porze, rozwijanie kreatywności i twórczej wyobraźni uczniów, promocja działalności biblioteki oraz książek zakupionych w ramach NPRC 2021, wizualizacja pasji czytania.
Zwycięzcy konkursu: I miejsce: Jakub Marciniak – kl. 3te, II miejsce: Nicola Rybczyńska – klasa 3te, III miejsce: Aleksandra Skorupa – klasa 3te.Wyróżnienia: Alicja Rekowska oraz Julia Król – klasa 3te. - „ Konkurs literacki na recenzję książki” - maj 2022 r. Cele konkursu: popularyzowanie twórczości literackiej, promocja czytelnictwa, rozwijanie wyobraźni, kreatywności twórczej uczniów, kształtowanie umiejętności wyrażania refleksji
i opinii o dziele literackim. Zwyciężczynie konkursu: Katarzyna Dutka – klasa 3a -
I miejsce, Wiktoria Jeska – klasa 3a -II miejsce, III miejsce – Sandra Żarczyńska – klasa 2ta.
IV.Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego co najmniej jednego spotkania z rodzicami.
31 maja 2022 roku na stronie internetowej szkoły zamieszczono list otwarty do rodziców, opracowany przez nauczyciela bibliotekarza, ”Wpływ czytelnictwa na rozwój młodzieży”, wskazujący istotne walory czytania książek oraz rolę rodziców w kształtowaniu postaw czytelniczych dzieci i młodzieży. W liście zachęcano rodziców do rozmów z dziećmii młodzieżą na temat czytania, przeczytanych książek oraz korzystania z bogatego z księgozbioru biblioteki. Nauczyciel bibliotekarz przesłał list otwarty do wszystkich wychowawców i poprosił o przekazanie jego treści wszystkim rodzicom poprzez dziennik elektroniczny.
V. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów,
w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich
Biblioteka czynna jest w godzinach 8.00-15.00.Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów - uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach. Wprowadzono zmiany w regulaminie biblioteki umożliwiające wypożyczanie książek na okres wakacji i ferii. Systematycznie organizowane są akcje :”Ferie z książką”, ”Zabierz książkę na wakacje”.
VI. Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w zakupach książek
Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Wzięto pod uwagę propozycje uczniów, pani pedagog, pani psycholog, wychowawców. Zakupiono książki dla uczniów niedostosowanych społecznie.
VII. Zorganizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki.
1.W klasach I ( 1a, 1ta, 1tb i 1tc) zrealizowano projekt „ Sleevface”- „Ubierz się w książkę”- maj 2022. Uczniowie klas I zostali zaproszeni wraz z wychowawcami do szkolnej biblioteki, gdzie wyjaśniono im, na czym polega projekt ( wykonanie zdjęć nowo zakupionych książek w taki sposób, aby okładka książki zasłaniała wybraną część ciała fotografowanej osoby) oraz zaprezentowano książkizakupione w ramach NPRC 2021.
W efekcie projektu powstały różne realizacje, najciekawsze można obejrzeć, klikając w poniższy link:
https://zszoi.com.pl/galeria/124125
2. Jestem bohaterem książki - projekt edukacyjny został zrealizowany w maju 2022 r. na poziomie wszystkich klas II ( 2a, 2ta,2tb). Uczniowie wcielali się w role wybranych bohaterów literackich (z książek zakupionych w ramach NPRC 2021), na forum klasy przedstawiali ich losy, zachęcali kolegów i koleżanki do przeczytania wybranej książki, a wyniki swojej wyniki pracy zaprezentowali w formie zdjęć.
https://zszoi.com.pl/galeria/124128
3.Booktalking - projekt zrealizowano w czerwcu na poziomie wszystkich klas III liceum i technikum ( 3a, 3ta,3tb,3td, 3te, 3tc). Zadaniem klas było przygotowanie prezentacji na temat przeczytanej na godzinach wychowawczych, wybranej ze szkolnego księgozbioru książki, oraz krótkie zareklamowanie jej poprzez zastosowanie różnych form przekazu ( przedstawienie bohaterów, fabuły, prezentacji multimedialnej, kilku scen z książki w taki sposób, by inni chcieli po nią sięgnąć).
W klasie 3a Katarzyna Dutka przygotowała prezentację multimedialną powieści „ Szóstka wron” Leigh Bardugo.
W klasie 3ta Julita Remiszewska przygotowała prezentację multimedialną na temat dramatu Williama Szekspira „ Romeo i Julia”.
W klasie 3tb Aleksandra Krochta zachęcała kolegów i koleżanki do przeczytania książki Marianny Fijewskiej „ Trudny przypadek” ( prezentacja multimedialna).
Klasa 3tb wykonała również Flat lay książki Adama Libery „Madame”.
W klasie 3td Hubert Antoniak przedstawił prezentację multimedialną połączoną
z inscenizacją II części Dziadów A. Mickiewicza.
Klasa 3te wykonała kolaż z okładek zdjęć książek promowanych przez nich w czasie konkursu fotograficzno- czytelniczego.
Klasa 3tc wspólnie czytała książkę Przemka Staronia „ Szkoła bohaterek i bohaterów czyli jak radzić sobie z życiem”. Po jej przeczytaniu przygotowała reklamę tej książki w formie gazetki. Reklamę tę umieszczono na sztaludze na szkolnym korytarzu, w pobliżu biblioteki.
4. Planowanie przyszłości - wykorzystanie książek motywacyjnych zakupionych
w ramach NPRC. Projekt został zrealizowany w kwietniu 2022 r. w ramach godzin wychowawczych i języka polskiego w klasach kończących szkołę 4 ta i 4tb ( technikum). Głównym celem projektu było poznanie autorów i tytułów książek motywacyjnych zakupionych do szkolnej biblioteki w ramach NPRC 2021, czytanie wybranych fragmentów książek, rozmowa o nich, poznanie swojej motywacji wewnętrznej, rozpoznanie talentów
i potencjałów, zrozumienie i akceptacja swoich potrzeb, wypełnianie on-line testu motywacji Ehlersa do sukcesu [ quizterra.com.pl].
Dzięki udziałowi w Programie biblioteka znacznie wzbogaciła księgozbiór nie tylko o lektury szkolne, ale również o książki zgodne z potrzebami i zainteresowaniami czytelników.
Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa przyczyniła się do wzrostu zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów naszej szkoły. Zauważalny jest wzrost wypożyczeń oraz odwiedzin w bibliotece szkolnej. Społeczność szkolna włączyła się w promocję nowości, a także pomagała w pracach organizacyjnych wydarzeń promujących czytelnictwo. Nowo zakupione książki cieszą się zainteresowaniem.
W związku z krótkim czasem na realizację zadań z NPRC, prace przebiegały bardzo intensywnie, co niekiedy sprawiało trudności organizacyjne.
Bardzo dziękuję wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób zaangażowali się w realizację programu w naszej szkole i zapraszam do biblioteki!
Ewa Kamińska