ROCZNY PROGRAM REALIZACJI WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO
w ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
rok szkolny 2020/2021
1. Założenia programu
Program jest elementem wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie. Obejmuje działania w trzech typach szkół wchodzących w skład zespołu:
- IV Liceum Ogólnokształcące im ks. J. Twardowskiego
- Technikum nr 2
- Branżowa szkoła I stopnia nr 1
Proponowane w programie działania mają na celu pomoc uczniom w rozpoznawaniu swoich mocnych i słabych stron, zainteresowań i zdolności oraz cech osobowościowych – ważnych przy podejmowaniu decyzji. Mają dostarczyć młodzieży oraz rodzicom wiedzy pozwalającej na świadomy wybór dalszego kształcenia oraz podjęcie decyzji dotyczących wyboru zawodu.
2. Sposoby realizacji działań:
1) zajęcia grupowe w klasach drugich Branżowej Szkoły I stopnia nr 1 ze szkolnym doradcą w wymiarze 10 godzin zgodnie ze szkolnymi planami nauczania dla poszczególnych oddziałów;
2) pogadanki, warsztaty, projekcja filmów edukacyjnych, prezentacje realizowane na zajęciach z wychowawcą;
3) spotkania z przedstawicielami wybranych zawodów i działów gospodarki;
4) spotkań organizowane dla uczniów klas maturalnych ze specjalistą zawodoznawcą z poradni psychologiczno – pedagogicznej w Głogowie celem przeprowadzenia badań predyspozycji uczniów, inicjowania indywidualnych spotkań w poradni psychologiczno – pedagogicznej;
5) wycieczki zawodoznawcze do zakładów pracy i instytucji kształcących;
6) spotkania organizowane dla uczniów klas kończących szkołę: ofertowe, warsztaty prowadzone przez przedstawicieli uczelni wyższych ;
7) udzielanie informacji w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia zawodu i planowania dalszej kariery zawodowej – prowadzenie i aktualizacja tablicy szkolnej dotyczącej zawodów i różnych ścieżek rozwoju edukacyjno – zawodowego;
8) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
9) organizacja Dnia Przedsiębiorczości w szkole;
10) obserwacja zajęć praktycznych w szkołach zawodowych,
11) stała współpraca z Hufcem Pracy z Przemkowa – ralizacja cyklu spotkań i warsztatów z uczniami klas wielozawodowych;
12) współpraca ze Stowarzyszeniem Twoje Nowe Możliwości w zakresie wsparcia uczniów niepełnosprawnych na uczelniach wyższych (warsztaty prowadzone przez ich przedstawiciela);
13) zakładka informacyjna na stronie internetowej szkoły (np. broszury dla rodziców, broszury dla uczniów informujące uczniów i ich rodziców o mośliwościach kształcenia w szkołach policealnych w regionie),
14) zajęcia dodatkowe w ramach projektów unijnych: zajęcia inicjatywności i przedsiębiorczości, warsztaty przedsiębiorczości, etc;
15) działania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polegającej na wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
16) badanie losów absolwentów.
3. Działania nauczycieli w zakresie doradztwa zawodowego w bieżącej pracy z uczniem na przedmiotach zawodowych:
Realizacja działań na przedmiotach zawodowych obejmuje zakres tematów:
- analiza kompetencji społecznych i personalnych,
- kompetencje zawodowe – test predyspozycji zawodowych,
- Jak podnieść posiadane kwalifikacje zawodowe (wiedzę, umiejętności, kompetencje społeczne) ?
- kompleksowa analiza zawodów deficytowych i nadwyżkowych,
- jak rozwijać kompetencje zawodowe i kompetencje kluczowe ?
- podstawowe umiejętności społeczne – komunikacja interpersonalna,
- jak być asertywnym w życiu?
- jak radzić sobie ze stresem ? Wykonanie testu – „wskaźnik stresu” i jego analiza,
- Jak osiągnąć sukces ? Charakterystyka człowieka przedsiębiorczego,
- umiejętność podejmowania decyzji i analizy barier w procesie decyzyjnym,
- analiza i informacja o zawodzie, który wybrali uczniowie,
- umiejętności planowania – wyznaczanie sobie celów,
- twórcze rozwiązywanie problemów,
- otwartość i gotowość na zmiany,
- instytucje rynku pracy (ich usługi i instrumenty rynku pracy)- analiza,
- aktywnie szukam pracy,
- autoprezentacja na piśmie,
- oko w oko z pracodawcą. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Aasessment center ( wieloaspektowy proces oceny kompetencji) – ćwiczenia.
- rekrutacja i selekcja pracowników – analiza.
- instytucje wspierające na rynku pracy,
- europejski rynek pracy – jak się odnaleźć na rynkach międzynarodowych? Analiza dokumentacji aplikacyjnych,
- znajomość rynku Europejskiego – jak założyć działalność gospodarczą zagranicą?
- prowadzenie działalności gospodarczej w kraju. Tworzenie biznesplanu własnej firmy,
- jak zdobyć środki finansowe na własną działalność gospodarczą?
- leasing, factoring, kredyt – o wybrać by zdywersyfikować soją działalność?
- potrzeby i oczekiwania pracodawców – lekcje pokazowe z udziałem przedstawicieli biznesu,
- wszechstronna analiza wojewódzkiego rynku pracy.
4. Działania nauczycieli w zakresie doradztwa zawodowego w bieżącej pracy z uczniem na przedmiotach ogólnokształcących:
Realizacja działań na przedmiotach ogólnokształcących obejmuje zakres tematów:
- zasady komunikacji interpersonalnej,
- poznaję swoje mocne i słabe strony osobowości,
- zasady pracy w zespole, konflikty, negocjacje,
- istota funkcjonowania gospodarki rynkowej, rynek pracy,
- podatki i ubezpieczenia, rodzaje podatków,
- formy organizacyjno – prawne przedsiębiorstw,
- zakładanie własnej działalności gospodarczej, tworzenie biznes – planu,
- praca jako wartość w życiu człowieka,
- bezrobocie i jego skutki,
- moja ścieżka edukacyjno – zawodowa, tworzenie dokumentów aplikacyjnych,
Przy realizacji podstawy programowej z języków obcych nowożytnych poruszane są zagadnienia doradztwa zawodowego dotyczące pracy:
- zawody i związane z nimi czynności,
- warunki pracy i zatrudnienia,
- praca dorywcza,
- rynek pracy.
W zakresie wiedzy i umiejętności językowych uczniowie:
- nazywają zawody i branże
- wymieniają kilka czynności/rodzajów prac wykonywanych w ramach określonych zawodów
- nazywają elementy środowiska pracy
- przedstawiają zawód, który chcieliby wykonywać/którego nigdy nie chcieliby wykonywać
- prowadzą rozmowę z przełożonym
- piszą podanie o pracę
- pytają i informują o pracy dorywczej
- wymieniają ważne dla nich aspekty życia zawodowego
- informują, jakie mają kompetencje, umiejętności, zdolności
- opowiadają o swoich umiejętnościach, zdolnościach, kompetencjach
- opowiadają o wymarzonej pracy oraz zawodach wykonywanych przez rodziców
- piszą informację o poszukiwaniu pracy sezonowej
- piszą maila z opisem podjętej pracy
- charakteryzują wymarzonego szefa
- odpowiadają mailowo na ogłoszenie o pracy sezonowej
- dyskutują o problemie bezrobocia i poszukiwania pracy
- rozmawiają z kolegą o rynku pracy oraz szansach polepszających możliwości zdobycia dobrej pracy
- rozmawiają o wartości odbywania praktyk zawodowych.
5. Działania z doradztwa zawodowego w ramach realizacji projektów UE:
a) pn. „Rozwój zawodowców z Głogowa! - Wsparcie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących” realizowanym w ramach Działanie 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, Poddziałanie 10.4.1 Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy - konkursy horyzontalne.
W ramach realizowanego projektu realizowane będą formy wsparcia dla uczniów/ uczennic i nauczycieli tj.:
1) Kursy/zajęcia w zakresie podnoszenia kwalifikacji/kompetencji zawodowych uczniów Technikum nr 2 z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie:
- Kursy:
ü Keratynowe prostowanie włosów 6h/6os.,
ü Przedłużanie włosów na microringi 6h/6os.,
ü Animator czasu wolnego 40h/10os.,
ü Rezydent turystyczny 40h/10os.,
ü Pilot wycieczek 120h/2gr(1gr - 10 os.),
ü Techniki graficzne (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator) 28h/7os.,
ü Adobe InDesign 14h/7os.,
ü Zaawansowany Adobe InDesign z wykorzystaniem publikacji interaktywnych i e-Publikacji 14h/7os.,
ü Copywriting / art direction 20h/7os.,
ü Event management 20h/7os.,
ü Strategia komunikacji marki 20h/7os.,
ü Zarządzanie mediami społecznościowymi 20h/7os.,
ü Planowanie mediów 20h/7os.,
ü Account management 20h/7os.,
ü PR – Szkoła Mistrzów Komunikacji 20h/7os.,
ü Reżyseria filmu reklamowego 20h/7os.,
- Zajęcia rozwijające kompetencje zawodowe:
ü Warsztaty: psychologiczne aspekty obsługi ruchu turystycznego 1gr.x30h,
ü Warsztaty: jak zapanować nad oświetleniem 2gr.x20h,
ü Warsztaty: jak dobrać poprawne parametry w studio 2gr.x20h,
ü Zajęcia wyrównawcze z podstaw fotografii 2gr.x10h,
ü Warsztaty rozwijające kreatywność – jak fotografować telefonem komórkowym 2gr.x5h,
ü Warsztaty: kompozycji obrazu 2gr.x10h,
ü Zajęcia rozwijające z obróbki obrazu 2gr.x10h,
ü Koło reklamowe 1gr.x20h,
ü Warsztaty - przygotowanie do druku DTP 1gr.x10h,
ü Warsztaty przedsiębiorczości 2gr. X 30h (1gr./6os.).
2) Staże/ praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub przedsiębiorców dla uczniów z Technikum nr 2 z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie:
- 24 staże
Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów z Technikum nr 2 z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie:
- Indywidualne konsultacje z doradcą edukacyjno-zawodowym 40 os. x 2h.
3) Doskonalenie kwalifikacji/kompetencji nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie:
- studia podyplomowe: edukacja wspierająca /2 semestry/2osoby
5. Współpraca ze środowiskiem lokalnym biznesu, uczelniami wyższymi i instytucjami wspomagającymi działania z zakresu doradztwa zawodowego:
- Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna w Głogowie
- Santander Bank Polska Oddziały w Głogowie
- Powiatowy Urząd Pracy w Głogowie, Urząd Skarbowy w Głogowie
- Inter –Trans PKS,
- Grupa Leasingowa – Banku Santander
- PWSZ w Głogowie,
- PWSZ Polkowice,
- WSB Wrocław, WSB Opole,
- Uniwersytet Zielonogórski, Uniwersytet Poznański,
- Fale, Loki, Koki – dystrybutor chemii fryzjerskiej,
- Hotel Qubus Głogów.
6. PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2019 - 2020
|
DZIAŁANIA |
TERMIN REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
UWAGI |
|
Spotkanie informacyjne nauczyciela realizującego zadania doradcy zawodowego w szkole z dyrekcją szkoły, ustalenie planu działań, |
wrzesień 2020 |
wicedyrektor E.Fernówka I.Samołyk E.Pastor |
|
|
Diagnoza uczniów klas pierwszych |
wrzesień 2020 |
nauczyciele - wychowawcy |
|
|
Zaopiniowanie planu pracy przez radę pedagogiczną, zatwierdzenie programu przez dyrektora |
do 30 września 2020 |
Dyrektor szkoły |
|
|
Utworzenie z w bibliotece szkolnej kącika informacji zawodowej (prasa, informatory), bieżąca aktualizacja gazetki na I piętrze, przy gabinecie pedagogów. Utworzenie zakładki informacyjnej na stronie internetowej szkoły |
listopad 2020 |
I.Samołyk E.Kamińska pedagog |
|
|
Wprowadzenie treści doradztwa zawodowego nauczycieli i wychowawców do planów pracy |
wrzesień 2020 |
nauczyciele i wychowawcy |
|
|
Przygotowanie przez pedagoga wstępnych terminów spotkań z doradcą zawodowym z poradni psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców |
październik 2020 |
pedagog |
|
|
Przeprowadzenie zajęć warsztatowych w klasach kończących szkołę mających na celu rozpoznanie uzdolnień, temperamentu, zdolności, i cech osobowych ucznia – określenie preferencji zawodowych uczniów przez doradcę zawodowego z ppp |
w trakcie roku szkolnego 2020/21
|
doradca zawodowy ppp p. M. Sacewicz po ustaleniach z pedagogiem szkolnym |
|
|
Przeprowadzenie zajęć w klasach ostatnich przez doradcę zawodowego z ppp |
|||
|
Kierowanie uczniów i ich rodziców do ppp celem udzielania indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych |
|||
|
Warsztaty dla uczniów niepełnosprawnych prowadzone przez przedstawiciela Stowarzyszenia „Twoje nowe możliwości” |
w trakcie roku szkolnego 2020/2021
|
pedagog |
|
|
Realizacja zajęć w klasach drugich BSIS wielozawodowych (10g. zgodnie ze szkolnym planem nauczania dla tych oddziałów) |
II półrocze zgodnie z planem lekcji |
I.Samołyk |
|
|
Realizacja zajęć dodatkowych w ramach projektów unijnych |
w trakcie roku szkolnego
|
nauczyciele prowadzący zajęcia |
|
|
Organizacja Dnia Przedsiębiorczości w ramach Światowego Dnia Przedsiębiorczości
|
październik 2020 |
E.Pastor |
|
|
Przygotowanie terminarza spotkań z pracodawcami i instytucjami wspierającymi działania z zakresu doradztwa zawodowego |
październik 2020 |
E.Pastor |
|
|
Przygotowanie cyklu spotkań dla uczniów klas wielozawodowych z pracownikami Hufca Pracy w Przemkowie |
w trakcie roku szkolnego 2020/2021
|
kierownik szkolenia praktycznego A.Wrona |
|
|
Przygotowanie spotkania informacyjnego dla uczniów klas wielozawodowych kończących szkołę na temat dalszej drogi edukacyjno – zawodowej. |
w trakcie roku szkolnego 2020/21
|
wicedyrektor E.Fernówka |
|
|
Wyjścia grupowe uczniów do instytucji wspierających działania z zakresu doradztwa zawodowego |
w trakcie roku szkolnego 2020/21
|
wicedyrektor E.Fernówka E.Pastor |
|
|
Opieka nad uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce i o specjalnych potrzebach edukacyjnych, działania w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom i ich rodzicom |
w trakcie roku szkolnego 2020/21
|
wicedyrektor D. Pawelec-Stańczak pedagog |
|
|
Warsztaty dla uczniów – otaczająca rzeczywistość, zarządzanie własnym życiem i nasz wpływ na sprawy publiczne, przedsiębiorstwa – grupa docelowa – uczniowie ostatnich klas Technikum i BSIS |
II półrocze |
E. Pastor |
|
|
Lekcja zawodoznawcza dla 3 i 4 klas technikum oraz 2 i 3 klas BSIS
|
II półrocze |
E. Pastor I. Samołyk |
|
|
Badanie losów absolwentów
|
luty 2021 |
wicedyrektor D. Pawelec-Stańczak |
|
7. Szkolny Program Doradztwa Zawodowego dla Branżowej Szkoły I Stopnia nr 1 klasy 2wza i 2wzb:
- Podstawy prawne
- Cel ogólny doradztwa zawodowego
- Treści programowe oraz cele szczegółowe
- Warunki i sposoby realizacji programu
- Efekty zajęć – zamiast oceniania
- Ewaluacja programu
7.1. Podstawy prawne:
Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w branżowych szkołach reguluje m.in. ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia, a także wymieniając zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły.
Szczegółowe regulacje wprowadzają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 20 lutego 2019r. (Dz. U. z 2019r., poz. 325), rozporządzenia z dnia 3 kwietnia 2019r w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019r., poz. 639) oraz rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017r. (Dz.U. z 2017r., poz. 1591 oraz 2019r. poz.323 z póź.zm.) w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
7.2. Cel ogólny doradztwa zawodowego
Program stanowi realizację jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników oraz specyfikę typów szkół, systemowej koncepcji doradztwa zawodowego, rozumianego jako uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych. Celem doradztwa zawodowego w branżowej szkole I stopnia (BSI) jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego planowania ścieżki swojej kariery i trafnego podejmowania decyzji dotyczących rozwoju zawodowego, uwzględniając poznanie własnych zasobów oraz analizę informacji na temat systemu edukacji oraz rynku pracy.
Przewidziane w programie działania związane z doradztwem zawodowym są powiązane z treściami kształcenia, co umożliwia uczniom dostrzeganie związków pomiędzy tym, czego się uczą i jak rozwijają swoje kompetencje, a swoją dalszą edukacją i karierą zawodową.
7.3. Cele szczegółowe
a) obszar POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW:
Uczeń:
- rozpoznaje swoje zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, predyspozycje zawodowe),
rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywanych zadań zawodowych,
- określa aspiracje i potrzeby związane z własnym rozwojem i sposoby realizacji.
b) obszar ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY:
Uczeń:
- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów, dokonuje charakterystyki,
- definiuje drogi zdobycia wybranych zawodów,
- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka,
- konfrontuje własne preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców.
c) obszar RYNEK EDUKACYJNY i UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE:
Uczeń:
- charakteryzuje strukturę systemu edukacji;
- analizuje oferty szkolnictwa pod kątem dalszego kształcenia,
- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
d) obszar PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU i PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH:
Uczeń:
- określa cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów,
- planuje indywidualną ścieżkę kariery,
- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery.
7.4. Warunki i sposoby realizacji programu:
Zajęcia grupowe z klasami wynikające z ramowego planu nauczania:
2 wza: 10 godzin/ II półrocze
2 wzb: 10 godzin / II półrocze
Program został opracowany w odpowiedzi na potrzeby i możliwości uczniów branżowej szkoły I stopnia, w oparciu o model: „mogę – chcę – potrzeba”
- „mogę” – informacje o umiejętnościach, uzdolnieniach, talentach.
- „chcę” – wiedza o pragnieniach, zainteresowaniach, planach, marzeniach.
- „potrzeba” – rynek pracy, trendy w zatrudnieniu, uwarunkowania społeczno-ekonomiczne.
Tematy zajęć:
|
L.p. |
Temat zajęć |
Czas przeznaczony na realizację |
Obszar |
|
1. |
Kim jestem? – poznaję samego siebie |
1 h |
a |
|
2. |
Jakie mam zdolności? Poznaję swoje umiejętności |
1h |
a |
|
3. |
Poznanie korzyści płynących z pracy w grupie |
1h |
a |
|
4. |
Jak widzę swoją przyszłość zawodową ? |
1h |
b / c |
|
5. |
Czym jest i co wpływa na karierę zawodową ? |
1h |
b / c |
|
6. |
Jak powinna wyglądać udana rozmowa kwalifikacyjna ? |
1h |
d |
|
7. |
Zawiązek temperamentu z wyborem zawodu. |
1h |
c |
|
8. |
Jak efektywnie i skutecznie poszukiwać pracy ? |
1h |
d |
|
9 |
Jak stać się przedsiębiorczym. |
1h |
d |
|
10. |
Założenie i prowadzenie firmy w praktyce. |
1h |
d |
7.5. Weryfikacja efektów zajęć – zamiast oceniania.
W programie zakłada się weryfikację efektów zajęć zastępującą tradycyjne ocenianie. Należy też pamiętać, że niektóre efekty realizacji programu mogą być zweryfikowane wśród uczniów dopiero w przyszłości.
Pozyskiwanie informacji o efektach prowadzonych zajęć odbywa się między innymi poprzez:
• pytania zadawane uczniom na zakończenie zajęć, które służyć mają m.in. wyciągnięciu wniosków, refleksji uczniów, co było przydatne dla uczniów, w jaki sposób mogą wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności, zachęceniu ich do refleksji.
Uczniowie powinni zdobyć: wiedzę, umiejętności oraz kompetencje w zakresie:
A) Wiedzy:
- uczeń posługuje się pojęciami związanymi z zagadnieniami rynku pracy,
- identyfikuje swoje możliwości,
- wyjaśnia zależności między zainteresowaniami a zawodem,
- zna umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych
i społecznych,
B) Umiejętności:
- uczeń rozwija swoje zainteresowania,
- wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa zawodowego,
- samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę zawodową.
C) Kompetencji społecznych:
- uczeń skutecznie współpracuje w zespole,
- potrafi rozwiązywać konflikty.
7.6. Ewaluacja programu.
Realizacja programu powinna być na bieżąco monitorowana. Nauczyciel prowadzący zajęcia poprzez pozyskiwanie od uczniów informacji na temat przydatności poruszanych zagadnień i sposobu prowadzenia zajęć dokonuje ewaluacji programu (analiza wytworów uczniów, obserwacje, wywiady z uczniami)
Literatura do przedmiotu:
- Programy, innowacje pedagogiczne, eksperymenty pedagogiczne –WOM Katowice 2007 r.-
-„ Od aktora do autora” wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery –Joanna Minta.
-„ Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego” –Małgorzata Rosalska.
Autorzy: Iwona Samołyk, Ewa Pastor