ROCZNY PROGRAM REALIZACJI WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO

w ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH

rok szkolny 2020/2021

 

1. Założenia programu

Program jest elementem wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie. Obejmuje działania w trzech typach szkół wchodzących w skład zespołu:

  • IV Liceum Ogólnokształcące im ks. J. Twardowskiego
  • Technikum nr 2
  • Branżowa szkoła I stopnia nr 1

Proponowane  w programie działania mają na celu pomoc uczniom w rozpoznawaniu swoich mocnych i słabych stron, zainteresowań i zdolności oraz cech osobowościowych – ważnych przy podejmowaniu decyzji. Mają dostarczyć młodzieży oraz rodzicom wiedzy pozwalającej na świadomy wybór dalszego kształcenia oraz podjęcie decyzji dotyczących wyboru zawodu.

2. Sposoby realizacji działań:

1) zajęcia grupowe w klasach drugich Branżowej Szkoły I stopnia nr 1 ze szkolnym doradcą w wymiarze 10 godzin zgodnie ze szkolnymi planami nauczania dla poszczególnych oddziałów;

2) pogadanki, warsztaty, projekcja filmów edukacyjnych, prezentacje realizowane na zajęciach z wychowawcą;

3) spotkania z przedstawicielami wybranych zawodów i działów gospodarki;

4) spotkań organizowane dla uczniów klas maturalnych ze specjalistą zawodoznawcą z poradni psychologiczno – pedagogicznej w Głogowie celem przeprowadzenia badań predyspozycji uczniów, inicjowania indywidualnych spotkań w poradni psychologiczno – pedagogicznej;

5) wycieczki zawodoznawcze do zakładów pracy i instytucji kształcących;

6) spotkania organizowane dla uczniów klas kończących szkołę: ofertowe, warsztaty prowadzone  przez przedstawicieli uczelni wyższych ;

7) udzielanie informacji w zakresie wyboru kierunku dalszego kształcenia zawodu i planowania dalszej kariery zawodowej – prowadzenie i aktualizacja tablicy szkolnej dotyczącej zawodów i różnych ścieżek rozwoju edukacyjno – zawodowego;

8) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji dla uczniów, rodziców  i nauczycieli,

9) organizacja Dnia Przedsiębiorczości w szkole;

10) obserwacja zajęć praktycznych w szkołach zawodowych,

11) stała współpraca z Hufcem Pracy z Przemkowa – ralizacja cyklu spotkań i warsztatów z uczniami klas wielozawodowych;

12) współpraca ze Stowarzyszeniem Twoje Nowe Możliwości w zakresie wsparcia uczniów niepełnosprawnych na uczelniach wyższych (warsztaty prowadzone przez ich przedstawiciela);

13) zakładka informacyjna na stronie internetowej szkoły (np. broszury dla rodziców, broszury dla uczniów informujące uczniów i ich rodziców o mośliwościach kształcenia w szkołach policealnych w regionie),

14) zajęcia dodatkowe w ramach projektów unijnych: zajęcia inicjatywności i przedsiębiorczości, warsztaty przedsiębiorczości, etc;

15) działania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polegającej na wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

16) badanie losów absolwentów.

 

3. Działania nauczycieli w zakresie doradztwa zawodowego w bieżącej pracy z uczniem na przedmiotach zawodowych:

Realizacja działań na przedmiotach zawodowych obejmuje zakres tematów:

  • analiza kompetencji społecznych i personalnych,
  • kompetencje zawodowe – test predyspozycji zawodowych,
  • Jak podnieść posiadane kwalifikacje zawodowe (wiedzę, umiejętności, kompetencje społeczne) ?
  • kompleksowa analiza zawodów deficytowych i nadwyżkowych,
  • jak rozwijać kompetencje zawodowe i kompetencje kluczowe ?
  • podstawowe umiejętności społeczne – komunikacja interpersonalna,
  • jak być asertywnym w życiu?
  • jak radzić sobie ze stresem ? Wykonanie testu – „wskaźnik stresu” i jego analiza,
  • Jak osiągnąć sukces ? Charakterystyka człowieka przedsiębiorczego,
  • umiejętność podejmowania decyzji i analizy barier w procesie decyzyjnym,
  • analiza i informacja o  zawodzie,  który wybrali uczniowie,
  • umiejętności planowania – wyznaczanie sobie celów,
  • twórcze rozwiązywanie problemów,
  • otwartość i gotowość na zmiany,
  • instytucje rynku pracy (ich usługi i instrumenty rynku pracy)- analiza,
  • aktywnie szukam pracy,
  • autoprezentacja na piśmie,
  • oko w oko z pracodawcą. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
  • Aasessment center ( wieloaspektowy proces oceny kompetencji) – ćwiczenia.
  • rekrutacja i selekcja pracowników – analiza.
  • instytucje wspierające na rynku pracy,
  • europejski rynek pracy – jak się odnaleźć na rynkach międzynarodowych? Analiza dokumentacji  aplikacyjnych,
  • znajomość rynku Europejskiego – jak założyć działalność gospodarczą zagranicą?
  • prowadzenie działalności gospodarczej w kraju. Tworzenie biznesplanu własnej firmy,
  • jak zdobyć  środki finansowe na własną działalność gospodarczą?
  • leasing, factoring, kredyt – o wybrać by zdywersyfikować soją działalność?
  • potrzeby i oczekiwania pracodawców – lekcje pokazowe z udziałem przedstawicieli biznesu,
  • wszechstronna analiza wojewódzkiego rynku pracy.

4. Działania nauczycieli w zakresie doradztwa zawodowego w bieżącej pracy z uczniem na przedmiotach ogólnokształcących:

Realizacja działań na przedmiotach ogólnokształcących obejmuje zakres tematów:

  • zasady komunikacji interpersonalnej,
  • poznaję swoje mocne i słabe strony osobowości,
  • zasady pracy w zespole, konflikty, negocjacje,
  • istota funkcjonowania gospodarki rynkowej, rynek pracy,
  • podatki i ubezpieczenia, rodzaje podatków,
  • formy organizacyjno – prawne przedsiębiorstw,
  • zakładanie własnej działalności gospodarczej, tworzenie biznes – planu,
  • praca jako wartość w życiu człowieka,
  • bezrobocie i jego skutki,
  • moja ścieżka edukacyjno – zawodowa, tworzenie dokumentów aplikacyjnych,

Przy realizacji podstawy programowej z języków obcych nowożytnych poruszane są zagadnienia doradztwa zawodowego dotyczące pracy:

  • zawody i związane z nimi czynności,
  • warunki pracy i zatrudnienia,
  • praca dorywcza,
  • rynek pracy.

W zakresie wiedzy i umiejętności językowych uczniowie:

  • nazywają zawody i branże
  • wymieniają kilka czynności/rodzajów prac wykonywanych w ramach określonych zawodów
    • nazywają elementy środowiska pracy
    • przedstawiają zawód, który chcieliby wykonywać/którego nigdy nie chcieliby wykonywać
    • prowadzą rozmowę z przełożonym
    • piszą podanie o pracę
    • pytają i informują o pracy dorywczej
    • wymieniają ważne dla nich aspekty życia zawodowego
    • informują, jakie mają kompetencje, umiejętności, zdolności
      • opowiadają o swoich umiejętnościach, zdolnościach, kompetencjach
      • opowiadają o wymarzonej pracy oraz zawodach wykonywanych przez rodziców
      • piszą informację o poszukiwaniu pracy sezonowej
      • piszą maila z opisem podjętej pracy
      • charakteryzują wymarzonego szefa
      • odpowiadają mailowo na ogłoszenie o pracy sezonowej
      • dyskutują o problemie bezrobocia i poszukiwania pracy
      • rozmawiają z kolegą o rynku pracy oraz szansach polepszających możliwości zdobycia dobrej pracy
      • rozmawiają o wartości odbywania praktyk zawodowych.

 

5. Działania z doradztwa zawodowego w ramach realizacji projektów UE:

a)      pn. „Rozwój zawodowców z Głogowa! - Wsparcie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących” realizowanym w ramach Działanie 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, Poddziałanie 10.4.1 Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy - konkursy horyzontalne.

W ramach realizowanego projektu realizowane będą formy wsparcia dla uczniów/ uczennic i nauczycieli tj.:

1)      Kursy/zajęcia w zakresie podnoszenia kwalifikacji/kompetencji zawodowych uczniów Technikum nr 2 z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie:

  • Kursy:

ü  Keratynowe prostowanie włosów 6h/6os.,

ü  Przedłużanie włosów na microringi 6h/6os.,

ü  Animator czasu wolnego 40h/10os.,

ü  Rezydent turystyczny 40h/10os.,

ü  Pilot wycieczek 120h/2gr(1gr - 10 os.),

ü  Techniki graficzne (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator) 28h/7os.,

ü  Adobe InDesign 14h/7os.,

ü  Zaawansowany Adobe InDesign z wykorzystaniem publikacji interaktywnych i e-Publikacji 14h/7os.,

ü  Copywriting / art direction 20h/7os.,

ü  Event management 20h/7os.,

ü  Strategia komunikacji marki 20h/7os.,

ü  Zarządzanie mediami społecznościowymi 20h/7os.,

ü  Planowanie mediów 20h/7os.,

ü  Account management 20h/7os.,

ü  PR – Szkoła Mistrzów Komunikacji 20h/7os.,

ü  Reżyseria filmu reklamowego 20h/7os.,

 

  • Zajęcia rozwijające kompetencje zawodowe:

ü  Warsztaty: psychologiczne aspekty obsługi ruchu turystycznego 1gr.x30h,

ü  Warsztaty: jak zapanować nad oświetleniem 2gr.x20h,

ü  Warsztaty: jak dobrać poprawne parametry w studio 2gr.x20h,

ü  Zajęcia wyrównawcze z podstaw fotografii 2gr.x10h,

ü  Warsztaty rozwijające kreatywność – jak fotografować telefonem komórkowym 2gr.x5h,

ü  Warsztaty: kompozycji obrazu 2gr.x10h,

ü  Zajęcia rozwijające z obróbki obrazu 2gr.x10h,

ü  Koło reklamowe 1gr.x20h,

ü  Warsztaty - przygotowanie do druku DTP 1gr.x10h,

ü  Warsztaty przedsiębiorczości 2gr. X 30h (1gr./6os.).

 

2)      Staże/ praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub przedsiębiorców dla uczniów z Technikum nr 2 z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie:

  • 24 staże

 

Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów z Technikum nr 2 z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie:

  • Indywidualne konsultacje z doradcą edukacyjno-zawodowym 40 os. x 2h.

3)      Doskonalenie kwalifikacji/kompetencji nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie:

  • studia podyplomowe: edukacja wspierająca /2 semestry/2osoby

 

 

5. Współpraca ze środowiskiem lokalnym biznesu, uczelniami wyższymi i instytucjami wspomagającymi działania z zakresu doradztwa zawodowego:

  • Poradnia Psychologiczno-pedagogiczna w Głogowie
  • Santander Bank Polska Oddziały w Głogowie
  • Powiatowy Urząd Pracy w Głogowie, Urząd Skarbowy w Głogowie
  • Inter –Trans PKS,
  • Grupa Leasingowa – Banku Santander
  • PWSZ w Głogowie,  
  • PWSZ Polkowice,
  • WSB Wrocław, WSB Opole,
  • Uniwersytet Zielonogórski, Uniwersytet Poznański,
  • Fale, Loki, Koki – dystrybutor chemii fryzjerskiej,
  • Hotel Qubus Głogów.

6. PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2019 - 2020

DZIAŁANIA

TERMIN REALIZACJI

OSOBA ODPOWIEDZIALNA

UWAGI

Spotkanie informacyjne nauczyciela realizującego zadania doradcy zawodowego w szkole z dyrekcją szkoły, ustalenie planu działań,

 

wrzesień 2020

wicedyrektor E.Fernówka

I.Samołyk

E.Pastor

 

Diagnoza uczniów klas pierwszych

wrzesień 2020

nauczyciele - wychowawcy

 

Zaopiniowanie planu pracy przez radę pedagogiczną, zatwierdzenie programu przez dyrektora

do 30 września 2020

 

Dyrektor szkoły

 

Utworzenie z w bibliotece szkolnej kącika informacji zawodowej (prasa, informatory), bieżąca aktualizacja gazetki na I piętrze, przy gabinecie pedagogów. Utworzenie zakładki informacyjnej na stronie internetowej szkoły

 

listopad 2020

 

I.Samołyk

E.Kamińska

pedagog

 

Wprowadzenie treści doradztwa zawodowego nauczycieli i wychowawców do planów pracy

wrzesień 2020

nauczyciele i wychowawcy

 

Przygotowanie przez pedagoga wstępnych terminów spotkań z doradcą zawodowym z poradni psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców

 

październik 2020

 

pedagog

 

Przeprowadzenie zajęć warsztatowych w klasach kończących szkołę mających na celu rozpoznanie uzdolnień, temperamentu, zdolności, i cech osobowych ucznia – określenie preferencji zawodowych uczniów przez doradcę zawodowego z ppp

 

 

 

w trakcie roku szkolnego 2020/21

 

 

 

doradca zawodowy ppp p. M. Sacewicz po ustaleniach z pedagogiem szkolnym

 

Przeprowadzenie zajęć w klasach ostatnich przez doradcę zawodowego z ppp

Kierowanie uczniów i ich rodziców do ppp celem udzielania indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych

Warsztaty dla uczniów niepełnosprawnych prowadzone przez przedstawiciela Stowarzyszenia „Twoje nowe możliwości”

w trakcie roku szkolnego

2020/2021

 

pedagog

 

Realizacja zajęć w klasach drugich BSIS wielozawodowych (10g. zgodnie ze szkolnym planem nauczania dla tych oddziałów)

II półrocze zgodnie z planem lekcji

 

I.Samołyk

 

Realizacja zajęć dodatkowych w ramach projektów unijnych

w trakcie roku szkolnego

 

nauczyciele prowadzący zajęcia

 

Organizacja Dnia Przedsiębiorczości w ramach Światowego Dnia Przedsiębiorczości

 

październik 2020

E.Pastor

 

Przygotowanie terminarza spotkań z pracodawcami i instytucjami wspierającymi działania z zakresu doradztwa zawodowego

październik 2020

E.Pastor

 

Przygotowanie cyklu spotkań dla uczniów klas wielozawodowych z pracownikami Hufca Pracy w Przemkowie

w trakcie roku szkolnego 2020/2021

 

kierownik szkolenia praktycznego A.Wrona

 

Przygotowanie spotkania informacyjnego dla uczniów klas wielozawodowych kończących szkołę na temat dalszej drogi edukacyjno – zawodowej.

 

w trakcie roku szkolnego

2020/21

 

 

wicedyrektor

E.Fernówka

 

Wyjścia grupowe uczniów do instytucji wspierających działania z zakresu doradztwa zawodowego

w trakcie roku szkolnego

2020/21

 

wicedyrektor

E.Fernówka

E.Pastor

 

Opieka nad uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce i o specjalnych potrzebach edukacyjnych, działania w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom i ich rodzicom

 

w trakcie roku szkolnego

2020/21

 

 

wicedyrektor D. Pawelec-Stańczak

pedagog

 

Warsztaty dla uczniów – otaczająca rzeczywistość, zarządzanie własnym życiem i nasz wpływ na sprawy publiczne, przedsiębiorstwa – grupa docelowa – uczniowie ostatnich klas Technikum i BSIS

 

II półrocze

 

E. Pastor

 

Lekcja zawodoznawcza dla 3 i 4 klas technikum oraz 2 i 3 klas BSIS

 

 

II półrocze

E. Pastor

I. Samołyk

 

Badanie losów absolwentów

 

luty 2021

wicedyrektor D. Pawelec-Stańczak

 

 

7. Szkolny Program Doradztwa Zawodowego dla Branżowej Szkoły I Stopnia nr 1 klasy 2wza i 2wzb:

  1. Podstawy prawne
  2. Cel ogólny doradztwa zawodowego
  3. Treści programowe oraz cele szczegółowe
  4. Warunki i sposoby realizacji programu
  5. Efekty zajęć – zamiast oceniania
  6. Ewaluacja programu

7.1. Podstawy prawne:

Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w branżowych szkołach reguluje m.in. ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia, a także wymieniając zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły.

Szczegółowe regulacje wprowadzają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 20 lutego 2019r. (Dz. U. z 2019r., poz. 325),  rozporządzenia z dnia  3 kwietnia 2019r w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019r., poz. 639) oraz rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017r. (Dz.U. z 2017r., poz. 1591 oraz 2019r. poz.323 z póź.zm.) w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

7.2. Cel ogólny doradztwa zawodowego

   Program stanowi realizację jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników oraz specyfikę typów szkół, systemowej koncepcji doradztwa zawodowego, rozumianego jako uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.    Celem doradztwa zawodowego w branżowej szkole I stopnia (BSI) jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego planowania ścieżki swojej kariery i trafnego podejmowania decyzji dotyczących rozwoju zawodowego, uwzględniając poznanie własnych zasobów oraz analizę informacji na temat systemu edukacji oraz rynku pracy.

Przewidziane w programie działania związane z doradztwem zawodowym są powiązane z treściami kształcenia, co umożliwia uczniom dostrzeganie związków pomiędzy tym, czego się uczą i jak rozwijają swoje kompetencje, a swoją dalszą edukacją i karierą zawodową.

7.3. Cele szczegółowe

a) obszar POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW:

Uczeń:

- rozpoznaje swoje zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, predyspozycje zawodowe),   

  rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywanych zadań zawodowych,

- określa aspiracje i potrzeby związane z własnym rozwojem i sposoby realizacji.

 

b) obszar ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY:

Uczeń:

- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów, dokonuje charakterystyki,

- definiuje drogi zdobycia wybranych zawodów,

- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka,

- konfrontuje własne preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców.

 

c) obszar RYNEK EDUKACYJNY i UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE:

Uczeń:

- charakteryzuje strukturę systemu edukacji;

- analizuje oferty szkolnictwa pod kątem dalszego kształcenia,

- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

 

d) obszar PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU i PODEJMOWANIE DECYZJI EDUKACYJNO – ZAWODOWYCH:

Uczeń:

- określa cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów,

- planuje indywidualną ścieżkę kariery,

- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery.

 

7.4. Warunki i sposoby realizacji programu:

Zajęcia grupowe z klasami wynikające z ramowego planu nauczania:

2 wza: 10 godzin/ II półrocze

2 wzb: 10 godzin / II półrocze

 

Program został opracowany w odpowiedzi na potrzeby i możliwości uczniów branżowej szkoły I stopnia, w oparciu o model: „mogę – chcę – potrzeba”

  1. „mogę” – informacje o umiejętnościach, uzdolnieniach, talentach.
  2. „chcę” – wiedza o pragnieniach, zainteresowaniach, planach, marzeniach.
  3. „potrzeba” – rynek pracy, trendy w zatrudnieniu, uwarunkowania społeczno-ekonomiczne.

 

Tematy zajęć:

L.p.

Temat zajęć

Czas przeznaczony na realizację

Obszar

1.

Kim jestem? – poznaję samego siebie

1 h

a

2.

Jakie mam zdolności? Poznaję swoje umiejętności

1h

a

3.

Poznanie korzyści płynących z pracy w grupie

1h

a

4.

Jak widzę swoją przyszłość zawodową ?

1h

b / c

5.

Czym jest i co wpływa na karierę zawodową ?

1h

b / c

6.

Jak powinna wyglądać udana rozmowa kwalifikacyjna ?

1h

d

7.

Zawiązek temperamentu z wyborem zawodu.

1h

c

8.

Jak efektywnie i skutecznie poszukiwać pracy ?

1h

d

9

Jak stać się przedsiębiorczym.

1h

d

10.

Założenie i prowadzenie firmy w praktyce.

1h

d

 

   7.5. Weryfikacja efektów zajęć – zamiast oceniania.

W programie zakłada się weryfikację efektów zajęć zastępującą tradycyjne ocenianie. Należy też pamiętać, że niektóre efekty realizacji programu mogą być zweryfikowane wśród uczniów dopiero w przyszłości.
Pozyskiwanie informacji o efektach prowadzonych zajęć odbywa się między innymi poprzez:
• pytania zadawane uczniom na zakończenie zajęć, które służyć mają m.in. wyciągnięciu wniosków, refleksji uczniów, co było przydatne dla uczniów, w jaki sposób mogą wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności, zachęceniu ich do refleksji.

 

Uczniowie powinni zdobyć: wiedzę, umiejętności oraz kompetencje w zakresie:

A) Wiedzy:

      - uczeń posługuje się pojęciami związanymi z zagadnieniami rynku pracy,

      - identyfikuje swoje możliwości,

      - wyjaśnia zależności między zainteresowaniami a zawodem,

      - zna umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych

        i społecznych,

B) Umiejętności:

       - uczeń rozwija swoje zainteresowania,

       - wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa zawodowego,

       - samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę zawodową.

C) Kompetencji społecznych:

       - uczeń skutecznie współpracuje w zespole,

       - potrafi rozwiązywać konflikty.

 

7.6. Ewaluacja programu.

Realizacja programu powinna być na bieżąco monitorowana. Nauczyciel prowadzący zajęcia poprzez pozyskiwanie od uczniów informacji na temat przydatności poruszanych zagadnień i sposobu prowadzenia zajęć dokonuje ewaluacji programu (analiza wytworów uczniów, obserwacje, wywiady z uczniami)

 

 

Literatura do przedmiotu:

 - Programy, innowacje pedagogiczne, eksperymenty pedagogiczne –WOM Katowice 2007 r.-

-„ Od aktora do autora” wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery –Joanna Minta.

-„ Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego” –Małgorzata Rosalska.

 

Autorzy: Iwona Samołyk, Ewa Pastor

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie

Wszelkie prawa zastrzeżone © Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie

Realizacja: Superszkolna.pl