RAPORT EWALUACYJNY PRZEDSIĘWZIĘCIA
Tytuł Przedsięwzięcia: Od edukacji do rynku pracy - zdobywanie inspiracji zawodowych na europejskim rynku pracy
Numer Projektu: 2023-1-PL01-KA122-VET-000137948
realizowanego przez
ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
W GŁOGOWIE
w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+
SPIS TREŚCI
1.WSTĘP
1.1Cele i założenia projektu
1.2Opis grupy docelowej
1.3Organizacje przyjmujące
1.4Organizacje pośredniczące
2.METODOLOGIA EWALUACJI W KONTEKŚCIE UCZNIÓW I UCZENNIC
2.1Cele ewaluacji
2.2Narzędzia badawcze
2.3Harmonogram ewaluacji
2.4Ocena efektów uczenia się
2.5Ocena poziomu osiągniętych celów projektu
3.REALIZACJA PROJEKTU
3.1Opis Działań
3.2Wpływ
- Na uczestników (kompetencje, rozwój zawodowy, perspektywy)
- Na instytucje partnerskie (rozwój organizacyjny, współpraca międzynarodowa)
4.EWALUACJA REALIZACJI DZIAŁANIA - JOB-SHADOWING
5.PROMOCJA I UPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW PROJEKTU
6.WNIOSKI I REKOMENDACJE
- Mocne strony projektu
- Obszary do poprawy
- Rekomendacje dla przyszłych projektów
Załączniki
- Wyniki ankiet, testów
- Analizy przeprowadzonych testów
- Raporty, sprawozdania
- Materiały informacyjne i promocyjne
1 Wstęp
Przedsięwzięcie „Od edukacji do rynku pracy – zdobywanie inspiracji zawodowych na europejskim rynku pracy”, realizowany przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie od 17 grudnia 2023 roku, był zgodny z misją szkoły, polegającą na wspieraniu uczniów poprzez zapewnienie im wysokiej jakości kształcenia zawodowego i ogólnego. Była to już druga inicjatywa międzynarodowej mobilności edukacyjnej, która wpisywała się w działania szkoły ukierunkowane na reagowanie na zmieniające się wymagania globalnego rynku pracy oraz wszechstronny rozwój młodzieży.
Projekt stworzył również możliwości rozwoju dla samej szkoły – przyczynił się do wzbogacenia oferty edukacyjnej oraz umożliwił nawiązanie trwałej współpracy z zagranicznymi partnerami. Tym samym przedsięwzięcie miało pozytywny wpływ nie tylko na indywidualny rozwój uczestników, ale także na wzmocnienie renomy i potencjału placówki.Niniejszy raport ewaluacyjny stanowi podsumowanie efektów projektu, jego osiągnięć oraz oddziaływania na uczestników i społeczność szkolną.
1.1 Cele i założenia projektu
Cele projektu w odniesieniu do uczniów:
- Rozwój kompetencji językowych uczniów - wzrost świadomości potrzeby uczenia się i posługiwania się językami obcymi
- Rozszerzenie i wzmocnienie kształcenia zawodowego teoretycznego o udział uczniów w praktycznym kształceniu zawodowym za granicą,
- Podniesienie kompetencji interpersonalnych i świadomości międzykulturowej uczniów, współpraca w grupie rówieśniczej, wzrost poczucia przynależności do międzynarodowej wspólnoty, rozwój świadomości międzykulturowej
Cele w odniesieniu do szkoły to:
- doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych nauczycieli przedmiotów zawodowych
- wsparcie rozwoju kształcenia zawodowego placówki poprzez rozszerzenie sieci współpracy z firmami za granicą.
- zwiększenie umiędzynarodowienia szkoły,
- wykorzystanie zasad funkcjonowania organizacji umożliwiających kształcenie zawodowe w innych krajach ( możliwość tworzenia benchmarking );
- wzmocnienie wizerunku i atrakcyjności Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie
- podniesienie jakości oferty edukacyjnej Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie
1.2 Opis grupy docelowej
Realizacja przedsięwzięcie obejmowała:
a) wizytę przygotowawczą dwóch członków zespołu projektowego: Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie - Jolanta Zawartka oraz koordynator przedsięwzięcia - Tadeusz Trociński. Wizyta odbyła się w terminie: 16.09.2024 - 20.09.2024
b) job-shadowing - cztery nauczycielki przedmiotów zawodowych. Iwona Samołyk i Grażyna Połowin - dla zawodu technik usług fryzjerskich; Natalia Antkowiak - dla zawodu technik reklamy oraz Emilia Hajek - dla zawodu technik organizacji turystyki. Obserwacja pracy odbyła się w terminie: 30.09.2024 -04.10.2024
c) mobilność 2 grup - każda po 13 uczniów i uczennic kształcących się w zawodach: technik fotografii i multimediów, technik usług fryzjerskich, technik organizacji turystyki oraz technik reklamy w terminie 20.10.2024 - 16.11.2024 w Split, Kaštela, Chorwacja.
Dla mobilności w ramach obserwacji pracy (job-shadowing) grupę docelową stanowili nauczyciele i nauczycielki przedmiotów zawodowych. W dniach 30 września – 4 października 2024 roku cztery nauczycielki przedmiotów zawodowych wzięły udział w zagranicznej obserwacji pracy (job shadowing) w Splicie, w Chorwacji. W mobilności uczestniczyły: dwie nauczycielki Iwona Samołyk i Grażyna Połowin uczące w zawodzie technik usług fryzjerskich, które obserwowały pracę w salonie fryzjerskim "Dalila"; Natalia Antkowiak, nauczycielka specjalizująca się w kształceniu techników reklamy, odbywająca job shadowing w agencji "Marketing za sve"; oraz Emilia Hajek, nauczycielka przygotowująca uczniów do zawodu technika organizacji turystyki, która zdobywała doświadczenie w biurze podróży "Apodos Travel Agency".
Grupę docelową przedsięwzięcia tworzyli uczniowie 3 i 4 klas technikum: technik usług fryzjerskich, technik organizacji turystyki, technik fotografii i multimediów, technik reklamy. Byli to głównie uczniowie z małych miejscowości i wsi o ograniczonych możliwościach zatrudnienia na rynku pracy i perspektywach na rozwój osobisty i zawodowy. Mobilność objęła 26 uczestników i uczestniczek, wyłonionych w procesie rekrutacji, podzielonych na 2 grupy wyjazdowe. W pierwotnym założeniu przedsięwzięcia mobilności tych grup miały odbyć się w różnych terminach, jednak ze względu na zmianę organizacji pośredniczącej i możliwości zapewnienia uczestnikom i uczestniczkom praktyk zawodowych przez partnera oraz aby nie kolidowały one z egzaminami zawodowymi uczestników przedsięwzięcia i okresem obowiązkowych miesięcznych praktyk zawodowych uczniów technikum ustalono termin: 20.10.2024 - 16.11.2024. Pierwsza grupa 13 osób to uczniowie i uczennice kształcący się w zawodach: technik fotografii i multimediów (4 osoby: 2 uczniów i 2 uczennice), technik usług fryzjerskich (2 uczennice), technik organizacji turystyki (4 osób: 1 uczeń i 3 uczennice) oraz technik reklamy (3 osoby: 2 uczniów i 1 uczennica). Druga grupa 13 osób to uczniowie i uczennice kształcący się w zawodach: technik fotografii i multimediów (4 osoby: 4 uczennice), technik usług fryzjerskich (2 uczennice), technik organizacji turystyki (5 osób: 5 uczennic) oraz technik reklamy (2 osoby: 2 uczennice).
Wsparciem włączenia dla organizacji zostało objętych 8 uczniów i uczennic: 4 uczennice kształcące się w zawodzie technik fotografii i multimediów, 2 uczennice i 1 uczeń kształcący się w zawodzie technik organizacji turystyki oraz 1 uczennica kształcąca się w zawodzie technik usług fryzjerskich.
1.3Organizacje przyjmujące
W doborze miejsc pracy do profilu uczniów i selekcji organizacji przyjmujących pomagała organizacja pośrednicząca EU Mobility Croatia z siedzibą w Splicie, Chorwacja. Organizacje przyjmujące miały dostęp do przygotowanych przed mobilnością przez uczniów CV i ich preferencji. Zakłady pracy były dobrane tak aby dojazd nie kolidował z zajęciami popołudniowymi oraz zajęciami kulturowymi, z główną lokalizacją w Splicie, Chorwacja:
KETRIN d.o.o.
Marijana Čupić
Ruđera Boškovića 7, 21000 Split
Croatia Creative Casting
Anđela Prnjak
Ul. Antuna Gustava Matoša 56, 21000, Split Croatia
GRAFIKA PLUS
Damir Bedalov
Sinokoše 32, 21215, Kaštel Lukšić, Croatia
SPLITSKO – MAKARSKA NADBISKUPIJA
RIZNICA SPLITSKE KATEDRALE
Ana Vukas Belas
Peristil 5, 21000 Split, Croatia
Delux Hair Salon
Ivana Livaja
Ulica dr. Franje Tudmana 850, Kastel Stari, Croatia
HAIR STUDIO KRISTINA
Lucija Čule
Turistička ul. 14, 21217, Kaštel Štafilić
Marketing za sve
Ivo Perković
Ul. Dinka Šimunovića 2, 21000, Split, Croatia
Internship & mobility d.o.o
Josipa Mlakić
Gundulićeva 26, 21000, Split, Croatia
W wyborze miejsc obserwacji zawodowej zgodnych z kwalifikacjami nauczycielek oraz w selekcji organizacji przyjmujących wsparcia udzieliła organizacja pośrednicząca EU Mobility Croatia z siedzibą w Splicie. Partnerzy zagraniczni otrzymali wcześniej przygotowane przez uczestniczki życiorysy zawodowe oraz informacje dotyczące ich zainteresowań i preferencji. Główne działania odbywały się na terenie Splitu w Chorwacji.
Apodos travel agency
Petar Pitalo
Obala lazareta 5, 21000 Split, Croatia
Obrt za usluge "DALILA"
Jadranka Tukić Šegvić
Bihačka 2A, 21000 Split, Croatia
Marketing za sve
Ivo Perković
Ul. Dinka Šimunovića 2, 21000, Split, Croatia
1.4 Organizacja pośrednicząca
W pierwotnym założeniu przedsięwzięcia wszelkie działania miały być oparte na współpracy z firmą Budapest Mobility. Rezygnacja z usług tej organizacji pośredniczącej nastąpiła jeszcze przed rozpoczęciem działań realizacji przedsięwzięcia tj. przed podpisaniem umów z uczestnikami mobilności oraz zajęciami przygotowującymi. Po przeanalizowaniu dotychczasowej współpracy uznano, że ta organizacja pośrednicząca nie spełnia oczekiwań pod względem jakości świadczonych usług. Obejmowało to kwestie takie jak: niski poziom wsparcia dla organizacji wysyłającej, problemy organizacyjne i komunikacyjne. Organizacja pośrednicząca wykazywała niski poziom zaangażowania i aktywności w realizacji projektu. Poddano wątpliwości również dostępne zasoby organizacji w zakresie infrastruktury co wynika z braku przekazania na ten temat, przez organizację pośredniczącą potrzebnych informacji. Na podstawie lakonicznych odpowiedzi od osoby kontaktowej nie można było zweryfikować oferowanych usług zakwaterowania i wyżywienia, jak również programu kulturowego.Ponadto, uznano, że organizacja pośrednicząca nie jest w stanie wnieść odpowiedniego wkładu w projekt, co mogło negatywnie wpłynąć na całą inicjatywę przedsięwzięcia oraz zagrażać odpowiedniemu osiągnięciu założonych celów przedsięwzięcia. W związku z powyższym zmieniono partnera Budapest Mobility OID E10311068 (Węgry) na EU Mobility Croatia OID E10305954 (Chorwacja). Właściwa realizacja mobilności oparta była na współpracy z firmą EU Mobility Croatia z siedzibą w Splicie w Chorwacji działającą w dziedzinie rozwoju zawodowego i edukacji. Organizacja praktyk w tej lokalizacji pozwala zapewnić praktyki zgodne z kierunkiem kształcenia. Głównym celem działalności EU Mobility Croatia jest organizacja praktyk i staży zawodowych dla uczniów, studentów i nauczycieli z całej Europy, czego efektem jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych uczniów, poznawanie metod w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, podniesienie perspektyw zawodowych uczestników, podniesienie poziomu języka angielskiego oraz zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów lub dalszą edukację; promocja wielokulturowości poprzez współpracę ze szkołami oraz instytucjami publicznymi i prywatnymi z różnych krajów Europy i nie tylko; czynny udział w integracji społecznej w zakresie międzykulturowości, jak i szeroko pojętych niepełnosprawności, wykluczenia społecznego, problemów w nauczaniu, imigracji. Organizacja kładzie nacisk przede wszystkim na jakość projektów i jego realizacji, służąc pomocą w procesie aplikacyjnym (przygotowanie programu praktyk, programu kulturowego itp.) oraz bierze aktywny udział w upowszechnianiu rezultatów projektu oraz organizuje miejsca praktyk, job shadowing, wizyty przygotowawcze i kontrolne, zgodnie z programem projektu, umiejętnościami uczestników oraz w ścisłej współpracy z zakładami pracy, biorąc pod uwagę również ich potrzeby. Chorwackie firmy, z którymi współpracuje EU Mobility Croatia charakteryzują się dynamicznym rozwojem, wysoko wyspecjalizowaną kadrą oraz stosowaniem najnowocześniejszych technologii, oferując tym samym zapoznanie uczniów z wieloma rozwiązaniami stosowanymi w Chorwacji. EU Mobility Croatia realizuje projekty dla branż obejmujących działania niniejszego przedsięwzięcia czyli hotelarstwo, turystykę, gastronomię, fryzjerstwo, reklamę i marketing, grafikę.
Organizacja pośrednicząca EU Mobility Croatia brała czynny udział na każdym etapie realizacji działań projektu.
2. METODOLOGIA EWALUACJI W KONTEKŚCIE UCZNIÓW I UCZENNIC
2.1 Cele ewaluacji
Celem ewaluacji przedsięwzięcia jest ocena stopnia realizacji jego założeń, w szczególności sprawdzenie, na ile podjęte działania przyczyniły się do zdobycia przez uczestników i uczestniczki wiedzy i inspiracji dotyczących rynku pracy w Europie. Ewaluacja ma również na celu ocenę skuteczności zastosowanych metod dydaktycznych i działań projektowych, takich jak warsztaty, spotkania mentoringowe, praktyki zawodowe. Istotnym aspektem jest pomiar przyrostu kompetencji zawodowych i miękkich, w tym umiejętności interpersonalnych, językowych oraz orientacji w ścieżkach kariery. Ewaluacja obejmuje także analizę wpływu przedsięwzięcia na postawy, motywacje i aspiracje zawodowe uczestników, a także ich gotowość do planowania ścieżki zawodowej w kontekście europejskiego rynku pracy. Dodatkowo celem jest ocena jakości organizacyjnej przedsięwzięcia oraz poziomu satysfakcji uczestników z udziału w przedsięwzięciu. W ramach ewaluacji zostały również zidentyfikowane ewentualne bariery, które wystąpiły w trakcie realizacji działań, oraz obszary wymagające poprawy.
2.2 Narzędzia badawcze
ankiety,
wywiady,
analiza dokumentów,
testy kompetencji zawodowych, językowych, społecznych i ich analizy
arkusze samooceny
dzienniczki praktyk
ocena pracodawcy
2.3 Harmonogram i opis ewaluacji
Ewaluacja projektu, służąca zebraniu materiału badawczego, a następnie jego analizie
i opracowaniu zestawienia porównującego założenia projektowe z osiągniętymi rezultatami
została podzielona na 3 poziomy:
- Ewaluacja wstępna (ex-ante)
- Ewaluacja bieżąca (on-going)
- Ewaluacja końcowa (ex-post)
Ewaluacja wstępna (ex-ante)
Ewaluacja ta miała na celu ocenę przygotowania uczestników projektu mobilności edukacyjnej do Split, Kaštela w Chorwacji. Główne obszary badawcze obejmowały ocenę kompetencji zawodowych, interpersonalnych i społecznych, językowych uczestników i uczestniczek. Proces ewaluacji miał również na celu zidentyfikowanie potencjalnych potrzeb rozwojowych i zaplanowanie działań przygotowawczych.
Zakres i metody ewaluacji objęły:
- Testy kompetencji:
Zawodowe: Uczestnicy zostali poddani testom praktycznym i teoretycznym, które miały ocenić ich wiedzę i umiejętności zawodowe zgodne z profilem wyjazdu.
Interpersonalne i społeczne: Przeprowadzono testy oceniające umiejętność współpracy, zarządzania konfliktami i adaptacji do nowych środowisk.
Językowe: Testy z języka angielskiego mierzyły poziom znajomości języka angielskiego
- Zajęcia przygotowawcze:
Językowe (chorwacki i angielski): Zorganizowano zajęcia rozwijające praktyczne umiejętności językowe, szczególnie w kontekście zawodowym.
Kulturowe: Uczniowie uczestniczyli w warsztatach przybliżających kulturę, tradycje i zwyczaje Chorwacji, co miało na celu zminimalizowanie szoku kulturowego.
Integracyjno: Warsztaty zespołowe i zadania grupowe wspierały budowanie relacji między uczestnikami oraz wzmacniały umiejętności pracy w grupie.
Pedagogiczne: Zorganizowano zajęcia warsztatowe z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zajęcia w zakresie podróżowania samolotem.
Mentoringowe: Indywidualne i grupowe sesje mentoringowe pomogły w identyfikacji mocnych stron uczestników oraz obszarów wymagających wsparcia przed wyjazdem.
Wyniki ewaluacji wstępnej
Opracowana analiza wyników testów kompetencji zawodowych, językowych i społecznych wykazała niski poziom wiedzy i umiejętność uczestników przedsięwzięcia.
Test Kompetencji Zawodowych: Średni wynik przed mobilnością wynosił 69,12%.
Wyniki podzielone według zawodów:
Technik Usług Fryzjerskich:
Średni wynik przed: 66,67%
Technik Fotografii i Multimediów:
Średni wynik przed: 62,07%
Technik Reklamy:
Średni wynik przed: 76,00%
Technik Organizacji Turystyki:
Średni wynik przed: 72,65%
Próbny Egzamin Zawodowy: Średni wynik przed mobilnością wynosił 62,1%.
Wyniki podzielone według zawodów:
Technik Usług Fryzjerskich:
Średni wynik przed: 72,2%
Technik Fotografii i Multimediów:
Średni wynik przed: 66,0%
Technik Reklamy:
Średni wynik przed: 72,8%
Technik Organizacji Turystyki:
Średni wynik przed: 68,2%
Test Językowy: Średni wynik przed mobilnością wynosił 38,8%.
Arkusz Samooceny Umiejętności Językowych: Średni wynik przed mobilnością: 70,3%.
Arkusz samooceny kompetencji interpersonalnych i społecznych obejmował 14 pytań, które uczestnicy mobilności określili w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo słabo a 5 - idealnie, poziom swoich umiejętności interpersonalnych i społecznych.
Z wypowiedzi uczniów wynika, że swoje kompetencje społeczne przed mobilnością określili na poziomie 2, 3 i 4 czyli słabo i średnio. Oznacza to że przed odbyciem praktyki zawodowej w Chorwacji u zagranicznego pracodawcy uczestnicy mieli problemy głównie z określeniem swoich mocnych stron, wskazaniem różnic kultury pracy polskiej i zagranicznej (chorwackiej), nazwaniem swoich emocji i wskazaniem źródła ich pochodzenia. Obszary wymagające wsparcia to przede wszystkim przekładanie mocnych stron na konkretne działania, rozumienie różnic kulturowych oraz praktyczne zastosowanie zasad skutecznej komunikacji.
Działania zaplanowane i realizowane w trakcie mobilności musiały koncentrować się na praktycznym rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych, współpracy w zespole oraz umiejętności funkcjonowania w środowisku międzykulturowym.
Zajęcia przygotowujące do mobilności
Uczestnicy wzięli udział w zajęciach:
- organizacyjne - 8 godzin dydaktycznych
- z psychologiem - 8 godzin dydaktycznych
- językowych - 8 godzin dydaktycznych
- kulturowych - 8 godzin dydaktycznych
- pedagogicznych (BHP) - 4 godziny dydaktyczne
- pedagogicznych (pierwsza pomoc)- 4 godziny dydaktyczne
- pedagogiczne (instruktaż podróży samolotem) - 2 godziny dydaktyczne
Łącznie każdy uczestnik projektu wziął udział w 42 godzinach zajęć dydaktycznych przygotowujących do wyjazdu. Ponadto, jako uczestnicy z kategorii wsparcia włączenia, 8 uczniów i uczennic wzięło udział również w zajęciach:
- zajęcia integracyjno -wspierające - 7 godzin dydaktycznych
- mentoringu zawodowego:
indywidualne konsultacje - 8 godzin zegarowych (1 godzina na każdego uczestnika)
grupowe warsztaty - 4 godziny zegarowe
Łącznie z kategorii wsparcia włączenia każdy uczestnik projektu wziął udział w 12 godzinach zegarowych zajęć/warsztatów przygotowujących do udziału w mobilności zagranicznej.
W przeprowadzonej ankiecie ewaluacji zajęć przygotowujących do mobilności uczniowie jednoznacznie wskazali, że zajęcia były na bardzo wysokim poziomie i odpowiednio dostosowane do charakteru planowanej mobilności. Przekazane treści znacząco przyczyniły się do poszerzenia wiedzy, rozwinięcia praktycznych umiejętności oraz przygotowania do nawiązywania relacji z innymi uczestnikami projektu i radzenia sobie z rozłąką z rodziną. Uczniowie ocenili zajęcia jako bardzo wartościowe. Z podsumowania zajęć mentoringowych wynika, że młodzież była entuzjastycznie nastawiona do wyjazdu i z niecierpliwością oczekiwała nadchodzących doświadczeń. Istotnym wsparciem emocjonalnym było dla nich to, że podróżowali z osobami, z którymi łączyły ich pozytywne relacje, co ułatwiło adaptację w nowych warunkach. Prowadząca zajęcia zauważyła, że uczestnicy byli nie tylko podekscytowani, ale także dojrzałe podchodzili do mobilności, mając jasno określone cele zawodowe i kulturowe.
Ewaluacja bieżąca (on-going)
Ewaluacja ta miała na celu monitorowanie przebiegu praktyk zawodowych uczniów w Chorwacji oraz ocenę postępów w realizacji założonych celów przedsięwzięcia. Jej celem było również zbieranie danych w czasie rzeczywistym, umożliwiających szybką reakcję w przypadku napotkania trudności lub aktualnych potrzeb uczestników i uczestniczek. Proces ten obejmował monitorowanie uczniów podczas praktyk przez osoby towarzyszące a także wsparcie uczniów w adaptacji do nowych warunków zawodowych i kulturowych.
Zakres i metody ewaluacji objęły:
- Monitorowanie procesu praktyk (miejsca pracy, warunki pracy, efekty uczenia się)
- Monitorowanie i ocenę realizacji celów projektu
- Ocenę programu kulturowego
- Ocenę współpracy organizacji przyjmujących, pośredniczącej i wysyłającej
Wyniki ewaluacji bieżącej
Z przeprowadzonych rozmów z uczestnikami i uczestniczkami przedsięwzięcia, obserwacji uczniów i uczennic przez osoby towarzyszące uczestnikom podczas mobilności, ankiety organizacji pośredniczącej EU Mobility Croatia, ewaluacji praktyk przez opiekuna praktyk wynika, że uczniowie i uczennice wykazali wysokie zaangażowanie w wykonywaną pracę. Większość uczestników praktyk pokazała solidne umiejętności zawodowe, stosując się do wytycznych pracodawców i samodzielnie podejmując decyzje w wykonywanych zadaniach. Zidentyfikowano jednak obszary wymagające dalszego rozwoju, takie jak poprawa umiejętności technicznych w niektórych branżach, przede wszystkim w zawodzie technik usług fryzjerskich. Ogólnie, uczniowie byli chwaleni za profesjonalne podejście do pracy oraz szybkość adaptacji do nowych obowiązków zawodowych.
Wszyscy uczniowie przestrzegali zasad higieny i kultury osobistej w miejscu pracy, co zostało ocenione pozytywnie przez pracodawców. Punktualność również była na wysokim poziomie, a uczniowie regularnie przychodzili na czas, co miało wpływ na ich profesjonalizm i postrzeganą odpowiedzialność w oczach pracodawców.
Większość uczniów wykazała dużą umiejętność pracy w zespole, skutecznie komunikując się z kolegami z pracy oraz adaptując do dynamicznych sytuacji zawodowych. W grupach roboczych byli aktywni, chętni do współpracy oraz umiejętnie dzielili się pomysłami. W ocenie nauczycieli, uczniowie byli również kreatywni, proponując nowe rozwiązania i sposoby wykonywania zadań, szczególnie w sytuacjach wymagających elastyczności. Regularny, codzienny kontakt z koordynatorem z ramienia organizacji pośredniczącej (p. Josipą Mlakić) umożliwił szybką reakcję na ewentualne trudności. W przypadku potrzeby interwencji, koordynator aktywnie angażował się, stosując narzędzia monitorujące i rozmowy indywidualne.
Ankiety cząstkowe i finalne, w których uczestniczyli pracodawcy, dostarczyły szczegółowych informacji zwrotnych na temat jakości pracy uczniów, ich zaangażowania oraz kompetencji zawodowych.
Dzięki systematycznym odwiedzinom miejsc pracy przez nauczycieli, można było kontrolować warunki pracy, przestrzeganie przepisów BHP oraz godzin pracy uczniów.
Nauczyciele sprawowali całodobową opiekę nad uczestnikami, zapewniając im wsparcie psychologiczne, które było szczególnie istotne w trakcie procesu adaptacji do nowego środowiska i kultury. Indywidualne rozmowy i konsultacje pomagały uczniom rozwiązywać ewentualne problemy, zarówno zawodowe, jak i osobiste. Dodatkowo, organizowane były codzienne spotkania grupowe, w których uczestnicy mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami i omówić przebieg praktyk. Spotkania te służyły również jako przestrzeń do refleksji i wyciągania wniosków na przyszłość. Po pracy nauczyciele organizowali czas wolny, zapewniając uczestnikom aktywności integracyjne, takie jak wspólne spacery, zwiedzanie miasta, gry planszowe i terenowe oraz odpoczynek na plaży. Takie działania miały na celu wzmocnienie więzi w grupie oraz zapewnienie uczniom równowagi między pracą a czasem na relaks i integrację.
Wyniki bieżącej ewaluacji wykazały, że projekt przebiegł zgodnie z założeniami, a uczniowie osiągają dobre wyniki zarówno w zakresie umiejętności zawodowych, jak i osobistych. Regularne monitorowanie i wsparcie ze strony nauczycieli oraz koordynatora organizacji pośredniczącej pozwoliło na szybką reakcję w razie potrzeby, zapewniając uczestnikom stałe wsparcie. Systematyczna ocena postępów uczniów, ich zaangażowania, kreatywności oraz przestrzegania zasad BHP oraz kultury osobistej przyczynia się do sukcesu projektu i podniosła jakość doświadczenia zawodowego uczniów.
Z raportu z przeprowadzonych wizyt w zakładach pracy wynika, że praktyki zawodowe odbyły się zgodnie z założeniami programu mobilności edukacyjnej. Uczniowie zdobyli cenne doświadczenia zawodowe i praktyczne umiejętności, które będą wartościowe w przyszłej karierze zawodowej.
Zadaniem każdego uczestnika było wypełnianie dziennika praktyk – rejestrującego przebieg praktyki oraz zakres kształcenia zawodowego. Ponadto, w trakcie realizacji mobilności została dokonana ewaluacja środkowa i końcowa pracy uczestników. Po uzyskaniu wyników oceny w połowie etapu, mentor z ramienia organizacji pośredniczącej spotkał się z uczestnikami w celu omówienia oceny obejmującej różne kategorie (inicjatywność, zaangażowanie, pracowitość, kreatywność, punktualność, współpracę z pracownikami). Wszyscy uczestnicy uzyskali najwyższe oceny w ocenie organizacji przyjmujących.
Po rozmowach z uczestnikami mobilności program kulturowy w ramach mobilności do Chorwacji spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem uczestników. Spacer po Splicie, wizyta w fabryce oliwy Stella Croatia, zwiedzanie miasta Szybenik, Makarska i Omiś, oraz parku narodowego Krk były oceniane jako ciekawe i edukacyjne doświadczenia, które nie tylko wzbogaciły wiedzę uczniów o kulturze i historii Chorwacji, ale także pozwoliły na nawiązanie nowych relacji interpersonalnych. Uczestnicy wyrazili zadowolenie z różnorodności aktywności, które łączyły aspekty edukacyjne z relaksacyjnymi. Program kulturowy stanowił ważną część mobilności, oferując uczestnikom nie tylko wiedzę, ale także niezapomniane wspomnienia i doświadczenia związane z chorwacką kulturą, gastronomią oraz architekturą.
Ewaluacja końcowa (ex-post)
Ewaluacja ta miała na celu szczegółową analizę skuteczności i efektywności realizowanych działań w ramach mobilności edukacyjnej za granicą. Jest to kluczowy etap oceny przedsięwzięcia, pozwalający na ocenę wpływu tego działania na rozwój kompetencji uczestników oraz identyfikację obszarów wymagających dalszego doskonalenia. Wyniki testów przeprowadzonych po mobilności zostały poddane analizie porównawczej z wynikami uzyskanymi przed rozpoczęciem programu. Celem tej analizy było określenie skali i zakresu postępów uczestników w kluczowych obszarach, takich jak rozwój zawodowy, językowy i społeczny. Zakres i metody ewaluacji objęły:
- Ocenę efektów uczenia się
Testy kompetencji - Zawodowe: Uczestnicy zostali poddani testom praktycznym i teoretycznym, które miały ocenić ich wiedzę i umiejętności zawodowe zgodne z profilem wyjazdu.
Test kompetencji językowych: Test z języka angielskiego mierzył poziom znajomości języka angielskiego
Arkusz Samooceny Umiejętności Językowych - uczestnicy określili swój poziom umiejętności językowych
Arkusz samooceny kompetencji interpersonalnych: Przeprowadzono testy oceniające umiejętność współpracy, zarządzania konfliktami i adaptacji do nowych środowisk.
- Współpracę z organizacją pośredniczącą
- Ocenę stopnia realizacji celów projektu
Wyniki ewaluacji końcowej
2.4 Ocena efektów uczenia się
Opracowana analiza wyników testów kompetencji zawodowych, językowych i społecznych wykazała wzrost poziomu wiedzy i umiejętność uczestników przedsięwzięcia po mobilności.
Test Kompetencji Zawodowych: Średni wynik przed mobilnością wynosił 69,12%.
Średni wynik po mobilności osiągnął poziom 83,42%.Średnia poprawa wyniosła 14,3%, co wskazuje na znaczny rozwój kompetencji uczniów.
Wyniki podzielone według zawodów:
Technik Usług Fryzjerskich:
Średni wynik przed mobilnością: 66,67%
Średni wynik po mobilności: 83,33%
Średnia poprawa: +16,67 punktów procentowych
Technik Fotografii i Multimediów:
Średni wynik przed mobilnością: 62,07%
Średni wynik po mobilności: 75,43%
Średnia poprawa: +13,36 punktów procentowych
Technik Reklamy:
Średni wynik przed mobilnością: 76,00%
Średni wynik po mobilności: 90,29%
Średnia poprawa: +14,29 punktów procentowych
Technik Organizacji Turystyki:
Średni wynik przed mobilnością: 72,65%
Średni wynik po mobilności: 86,75%
Średnia poprawa: +14,10 punktów procentowych
Próbny Egzamin Zawodowy:
Średni wynik po mobilności wzrósł do 73,0%. Średnia poprawa wyniosła 10,9%, co świadczy o skuteczności szkolenia.
Wyniki podzielone według zawodów:
Technik Usług Fryzjerskich:
Średni wynik przed mobilnością: 72,2%
Średni wynik po mobilności: 83,33%
Średnia poprawa: +11,13 punktów procentowych
Technik Fotografii i Multimediów:
Średni wynik przed mobilnością: 66,0%
Średni wynik po mobilności: 80,2%
Średnia poprawa: +14,2 punktów procentowych
Technik Reklamy:
Średni wynik przed mobilnością: 72,8%
Średni wynik po mobilności: 83,3%
Średnia poprawa: +10,6 punktów procentowych
Technik Organizacji Turystyki:
Średni wynik przed mobilnością: 68,2%
Średni wynik po mobilności: 78,4%
Średnia poprawa: +10,2 punktów procentowych
Test Językowy:
Średni wynik przed mobilnością wynosił 38,8%.
Średni wynik po mobilności osiągnął poziom 45,5%.
Średnia poprawa wyniosła 6,7%, co podkreśla skuteczność praktyk w środowisku międzynarodowym.
Umiejętności Językowe:
Średni wynik przed mobilnością: 70,3%.
Średni wynik po mobilności: 86,2%.
Średnia poprawa: 15,9%.
Największa poprawa: 32,9%.
Najmniejsza poprawa: 1,3%.
Porównując wyniki uzyskane przez uczestników przed mobilnością i po mobilności, analiza wykazuje, że:
Średnia poprawa w zakresie kompetencji zawodowych wyniosła 14,3%, co wskazuje na znaczny rozwój kompetencji uczniów. W rozbiciu na poszczególne zawody największą średnią poprawę można zauważyć wśród uczestników technik usług fryzjerskich , pozostałe zawody osiągnęły średni wynik poprawy +13-14 punktów procentowych. Średnia poprawa z próbnych egzaminów zawodowych wyniosła 10,9%, co świadczy o skuteczności mobilności. Średnia poprawa w zakresie kompetencji językowych wyniosła 6,7%, a średnia poprawa w zakresie umiejętności językowych wyniosła: 15,9%, co podkreśla skuteczność praktyk w środowisku międzynarodowym.
Ankiety ewaluacyjne wykazały, że uczniowie docenili możliwość poznania nowych technologii i metod pracy w zagranicznym środowisku zawodowym. Wszyscy uczestnicy i uczestniczki podkreślają pozytywne znaczenie praktyk dla ich dalszego rozwoju zawodowego a współpraca z zagranicznymi partnerami została oceniona jako owocna i motywująca do kontynuacji działań.
Arkusz samooceny kompetencji interpersonalnych
Po zakończonej mobilności uczniowie ponownie wykonali arkusz samooceny swoich umiejętności interpersonalnych i społecznych. Widoczny jest zdecydowany progres w zakresie umiejętności identyfikowania i wykorzystywania swoich mocnych stron. Uczestnicy czują się znacznie pewniej w zakresie planowania i realizacji zadań, komunikacji z innymi oraz refleksji nad własnym działaniem. Szczególnie duży wzrost nastąpił w pytaniach dotyczących świadomości różnic kulturowych oraz planowania „pierwszego wrażenia” w kontakcie z pracodawcą. Bardzo wysokie oceny utrzymały się także w pytaniu dotyczącym umiejętności nazywania emocji – wszyscy uczestnicy ponownie wskazali odpowiedź 5, co świadczy o stabilnie wysokim poziomie samoświadomości emocjonalnej. Uczestnicy czują się lepiej przygotowani do pracy w międzynarodowym środowisku, są bardziej świadomi swoich kompetencji i potrafią je adekwatnie zastosować. Zebrane dane potwierdzają skuteczność przedsięwzięcia w rozwijaniu kluczowych kompetencji społecznych i zawodowych, a także w budowaniu poczucia sprawczości i gotowości do podejmowania wyzwań na europejskim rynku pracy.
Poniższy wykres ilustruje wyraźną poprawę we wszystkich obszarach kompetencyjnych po zakończeniu mobilności. Średnie oceny wzrosły z poziomu 3–4 do poziomu 4–5, co potwierdza skuteczność projektu w rozwijaniu umiejętności społecznych, refleksyjnych i zawodowych uczestników.
Na podstawie analizy przeprowadzonych testów, arkuszy samooceny i obserwacji nauczycieli towarzyszących, mentorów w zakładach pracy i koordynatorów organizacji pośredniczącej można określić jakie efekty kształcenia zostały uzyskane.
W pierwotnym założeniu przedsięwzięcia zespół projektowy określił efekty uczenia się dla poszczególnych kierunków kształcenia:
I) w ramach rozwijania kompetencji językowych uczestnicy i uczestniczki posługują się j. angielskim w sytuacjach życia codziennego bez barier językowych w komunikacji werbalnej; rozpoznają i stosują słownictwo branżowe w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych; tworzą wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych;
II) w ramach rozwijania kompetencji zawodowych: technik reklamy - uczniowie i uczennice tworzą strategię przekazu reklamowego; technik usług fryzjerskich - uczennice wykonują zabieg koloryzacji włosów; technik usług turystycznych - uczniowie i uczennice obliczają koszty imprez i usług turystycznych; technik fotografii i multimediów - uczniowie i uczennice przeprowadzają procesy cyfrowej obróbki obrazu;
III) w ramach rozwijania kompetencji personalnych i społecznych uczestnicy i uczestniczki: współpracują w zespole; dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi; wskazują techniki i sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych; wychodzą z własną inicjatywą w podejmowanych działaniach zawodowych
Po weryfikacji zadań przydzielonych podczas praktyk dla kierunku technik organizacji turystyki oraz ograniczeniu możliwości wglądu w dane firmy, należało zmodyfikować efekty kształcenia dla tej grupy uczestników na:
- tworzenie oferty zwiedzania obiektów turystycznych
- oprowadzanie klientów i zwiedzających
- rozwiązywanie problemów, które pojawiają się podczas pracy z turystami
Mobilność 26 uczniów klas 3 i 4 technikum do Chorwacji w ramach przedsięwzięcia pozwoliła na skuteczną realizację w/w założonych efektów uczenia się. W wyniku uczestnictwa w projekcie uczniowie osiągnęli postępy w obszarach kompetencji zawodowych, językowych oraz personalnych i społecznych.
- Efekty zawodowe
5 uczniów i uczennic kształcących się w zawodzie Technik reklamy: Uczestnicy skutecznie tworzyli strategie przekazu reklamowego, wykazując się kreatywnością i znajomością narzędzi promocji. Przygotowane materiały były zgodne z założeniami rynku chorwackiego, co świadczy o zrozumieniu lokalnych trendów reklamowych.
4 uczennice kształcące się w zawodzie Technik usług fryzjerskich: wykonywały zabiegi koloryzacji włosów z uwzględnieniem różnorodnych technik i trendów obowiązujących w Chorwacji. Udoskonaliły swoje umiejętności praktyczne oraz zdobyły doświadczenie w pracy z międzynarodowymi klientami.
9 uczniów i uczennic kształcących się w zawodzie Technik organizacji turystyki: Uczestnicy nabyli umiejętności planowania programów zwiedzania dostosowanych do profilu grupy oraz lokalnych atrakcji, wybierania/dobierania obiektów o walorach historycznych, kulturowych i przyrodniczych, a także określanie czasu trwania trasy , korzystania z materiałów źródłowych i informacji turystycznej w języku obcym, prowadzenia prezentacji i opowieści przewodnickiej w sposób atrakcyjny i dostosowany do odbiorców oraz prowadzenie zwiedzania w języku obcym, ucząc się jednocześnie poprawnej wymowy nazw geograficznych i terminów turystycznych. Ponadto, uczniowie nabyli umiejętność rozwiązywania problemów, które pojawiają się podczas pracy z turystami.
8 uczniów i uczennic kształcących się w zawodzie Technik fotografii i multimediów: Uczniowie skutecznie przeprowadzali procesy cyfrowej obróbki obrazu, stosując zaawansowane narzędzia graficzne dostępne i wykorzystywane w Hiszpanii. Ich prace charakteryzowały się wysoką jakością techniczną i estetyczną. Przygotowane materiały były zgodne z założeniami rynku chorwackiego, co świadczy o zrozumieniu lokalnych trendów fotograficznych.
- Efekty językowe
Uczniowie posługiwali się językiem angielskim w codziennych sytuacjach bez widocznych barier komunikacyjnych. Poprawnie rozpoznawali i stosowali słownictwo branżowe w mowie i piśmie, co znacząco podniosło ich zdolność do porozumiewania się w międzynarodowym środowisku zawodowym. Uczniowie tworzyli wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych, wykazując się precyzją językową i umiejętnością przedstawienia specjalistycznych informacji.
- Efekty personalne i społeczne
Z obserwacji nauczycieli towarzyszących wynika, że uczestnicy efektywnie współpracowali w zespołach, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem podczas wykonywania zadań zawodowych. Wskazywali skuteczne techniki radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, co świadczy o rozwiniętych umiejętnościach adaptacyjnych. Inicjowali działania zawodowe, co potwierdza ich wzrost pewności siebie i zaangażowania w pracę.
Przeprowadzone testy oraz ankiety wśród uczestników po mobilności wykazały, że uczniowie nabyli/rozwinęli kompetencje zawodowe, językowe i społeczne. Mobilność edukacyjna do Chorwacji przyniosła uczestnikom nieocenione korzyści w zakresie rozwoju zawodowego, językowego oraz personalnego. Realizacja założonych celów projektu w pełni odpowiadała oczekiwaniom i znacząco wpłynęła na podniesienie ich kompetencji. Zespół projektowy rekomenduje kontynuację tego typu działań w przyszłości, jako skutecznego narzędzia wspierania wszechstronnego rozwoju uczniów technikum.
5. Ocena poziomu osiągniętych celów przedsięwzięcia
Na podstawie wyników testów i analiz przeprowadzonych po zakończeniu mobilności w Chorwacji, można stwierdzić, że projekt skutecznie przyczynił się do realizacji zakładanych celów. Uczniowie osiągnęli znaczący postęp w kluczowych obszarach, takich jak kompetencje zawodowe, językowe oraz rozwój osobisty.
Założone cele projektu:
1.Rozwój kompetencji językowych uczniów - wzrost świadomości potrzeby uczenia się i posługiwania się językami obcymi
Uczniowie aktywnie posługiwali się językiem angielskim zarówno w sytuacjach zawodowych, jak i codziennych, co znacząco wpłynęło na ich płynność językową. Dzięki konieczności porozumiewania się w środowisku międzynarodowym, wzrosła ich świadomość znaczenia znajomości języków obcych w życiu zawodowym i prywatnym. Uczestnicy rozwinęli słownictwo branżowe i nauczyli się tworzyć precyzyjne wypowiedzi pisemne oraz ustne w języku angielskim.
Cel został w pełni zrealizowany i osiągnięty.
2. Rozszerzenie i wzmocnienie kształcenia zawodowego teoretycznego o udział uczniów w praktycznym kształceniu zawodowym za granicą – zdobycie doświadczenia zawodowego Uczniowie mieli okazję zastosować wiedzę teoretyczną w rzeczywistych warunkach zawodowych podczas staży w chorwackich przedsiębiorstwach. Wykonywane zadania zawodowe były zgodne z kierunkiem ich kształcenia, co umożliwiło im zdobycie praktycznych umiejętności, takich jak tworzenie strategii reklamowych, koloryzacja włosów, obsługa klienta czy cyfrowa obróbka obrazu. Zdobyte doświadczenie zawodowe pozwoliło uczniom na poznanie międzynarodowych standardów pracy, co istotnie wzbogaciło ich kompetencje zawodowe.
Cel w dużym stopniu zrealizowany i osiągnięty.
3. Podniesienie kompetencji interpersonalnych i świadomości międzykulturowej uczniów, współpraca w grupie rówieśniczej, wzrost poczucia przynależności do międzynarodowej wspólnoty, rozwój świadomości międzykulturowej
Mobilność zagraniczna znacząco wpłynęła na rozwój samodzielności uczniów, którzy musieli radzić sobie w nowym środowisku, organizować czas i zadania, a także podejmować decyzje.
Uczniowie wykazali większą pewność siebie w kontaktach z innymi, zarówno w pracy zespołowej, jak i w relacjach międzynarodowych. Rozwinięcie umiejętności interpersonalnych i społecznych przełożyło się na lepsze radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych oraz umiejętność współpracy w wielokulturowym środowisku. Zwiększyła się świadomość uczestników dotycząca ich możliwości oraz przedsiębiorczości, co pozwala im lepiej przygotować się do wyzwań przyszłości.
Cel w pełni zrealizowany i osiągnięty.
Cele przedsięwzięcia zostały w pełni lub w dużym stopniu zrealizowane. Mobilność w Chorwacji przyczyniła się do wzbogacenia doświadczeń zawodowych, językowych oraz osobistych uczestników i uczestniczek. Zrealizowane działanie wpłynęło pozytywnie na ich rozwój i zwiększył ich szanse na rynku pracy. Rekomenduje się kontynuację tego typu działań, aby umożliwić kolejnym grupom uczniów zdobycie cennego doświadczenia i kompetencji.
3. REALIZACJA PROJEKTU
3.1 Opis Działań
Przedsięwzięcie „Od edukacji do rynku pracy – zdobywanie inspiracji zawodowych na europejskim rynku pracy” obejmowało dwie mobilności uczniów kształcących się w zawodach: technik fotografii i multimediów, technik usług fryzjerskich, technik organizacji turystyki oraz technik reklamy w terminie 20.10.2024 - 16.11.2024 w miejscowości Split, Kaštela, Chorwacja.
Realizacja przedsięwzięcia obejmowała działania opracowane zgodnie z harmonogramem
1.Promocja projektu
Promocja projektu odgrywała kluczową rolę w budowaniu świadomości o jego celach, korzyściach oraz zaangażowaniu społeczności szkolnej i lokalnej. W ramach działań promocyjnych zrealizowano następujące inicjatywy:
- Spotkanie organizacyjne
Zorganizowano spotkanie informacyjne dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli, na którym omówiono cele, założenia oraz szczegóły dotyczące realizacji projektu. Przedstawiono harmonogram działań oraz oczekiwane efekty, co wzbudziło zainteresowanie i zaangażowanie uczestników. Uczestnicy spotkania mieli możliwość zadawania pytań oraz poznania szczegółów dotyczących mobilności i jej organizacji.
- Plakaty promocyjne
Przygotowano i rozwieszono w szkole plakaty promujące projekt, zawierające informacje o jego celach, działaniach i korzyściach dla uczestników. Estetyczny i atrakcyjny wizualnie design przyciągnął uwagę uczniów, rodziców i pracowników szkoły, zachęcając do zapoznania się z inicjatywą.
- Roll-up promocyjny
Stworzono profesjonalny roll-up przedstawiający kluczowe informacje o projekcie. Roll-up był wykorzystywany podczas wydarzeń szkolnych, spotkań informacyjnych oraz innych okazji, co podkreślało prestiż projektu i jego znaczenie dla szkoły.
- Informacje na e-dzienniku oraz classroom
Regularnie zamieszczano informacje o projekcie na platformie e-dziennika Vulcan, co zapewniło stały dostęp do aktualności zarówno dla uczniów, jak i rodziców. Dzięki e-dziennikowi zwiększono zasięg informacji i umożliwiono lepszy kontakt z rodzicami uczestników projektu.
- Strona internetowa szkoły
Na stronie internetowej szkoły utworzono sekcję dedykowaną projektowi, gdzie publikowano najważniejsze informacje, zdjęcia, relacje z działań oraz efekty mobilności. Strona pełniła funkcję źródła informacji zarówno dla społeczności szkolnej, jak i osób zewnętrznych zainteresowanych projektem.
https://zszoi.com.pl/cms/102720/projekt_od_edukacji_do_rynku_pracy__zdobywanie_inspiracji_zawodo
- Profil szkoły na Facebooku
Na szkolnym profilu Facebooka publikowano posty promujące projekt, w tym relacje z poszczególnych etapów jego realizacji, zdjęcia i podziękowania dla uczestników.
Dzięki mediom społecznościowym udało się dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, w tym uczniów, ich rodzin, a także lokalnej społeczności.
Działania promocyjne skutecznie zwiększyły rozpoznawalność projektu i zaangażowanie społeczności w jego realizację. Dzięki różnorodnym formom komunikacji informacje o projekcie dotarły do szerokiego grona odbiorców, podkreślając jego znaczenie i pozytywny wpływ na uczniów oraz szkołę. https://www.facebook.com/ZSTIOwDGL/?locale=pl_PL
2. Rekrutacja
Rekrutacja uczestników do przedsięwzięcia była kluczowym elementem w zapewnieniu, że osoby najbardziej zaangażowane i zmotywowane do rozwoju skorzystają z możliwości mobilności międzynarodowej. W ramach działań rekrutacyjnych podjęto szereg inicjatyw, które miały na celu przyciągnięcie odpowiednich kandydatów, zapewniając jednocześnie sprawiedliwość procesu.
Proces rekrutacji obejmował:
- złożenie formularza zgłoszeniowego o zakwalifikowanie do udziału w projekcie wraz z wymaganymi dokumentami w terminie do 09.02.2024 do 16.02.2024. w sekretariacie szkoły lub sali 306,
- akceptację wniosku przez Komisję Rekrutacyjną.
- złożenie w sekretariacie szkoły następujących dokumentów:
formularz zgłoszeniowy
zgoda rodziców/opiekunów prawnych na samodzielne poruszanie się po Splicie, Kašteli
zgoda na przetwarzanie danych osobowych
oświadczenie zdrowotne
Etapy procesu rekrutacyjnego:
- Opublikowano ogłoszenie o rozpoczęciu rekrutacji do projektu na stronie internetowej szkoły, w e-dzienniku, na szkolnym profilu Facebook oraz na tablicach ogłoszeń. Ogłoszenie zawierało szczegółowe informacje o projekcie, kryteriach kwalifikacyjnych, wymaganiach oraz korzyściach płynących z udziału w mobilności.
- Zorganizowano spotkanie informacyjne, w którym wzięli udział uczniowie i nauczyciele. Podczas spotkania przedstawiono cele projektu, proces rekrutacji oraz szczegóły dotyczące mobilności, w tym wymagania językowe i zawodowe. Uczniowie mieli możliwość zadawania pytań, co pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak mogą skorzystać z projektu i co trzeba zrobić, aby aplikować.
- Na podstawie złożonych formularzy aplikacyjnych przeprowadzono ocenę kandydatów. Zostały uwzględnione kryteria takie jak: ocena z języka obcego, średnia ocen z przedmiotów zawodowych, ocena zachowania, frekwencja oraz osiągnięcia edukacyjne. motywacja do udziału w przedsięwzięciu oraz chęć rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych.
- Wyłoniono grupę uczestników, która zdobyła najwięcej punktów i spełniała wymagania przedsięwzięcia i wykazywała największą motywację do rozwoju zawodowego i osobistego.
- Ze względu na brak wymaganej liczby kandydatów w kierunkach technik reklamy oraz technik usług fryzjerskich ogłoszono rekrutację uzupełniającą dla 1 miejsca dla kierunku technik reklamy oraz 3 miejsc dla kierunku technik usług fryzjerskich. Wpłynęły 4 zgłoszenia. Dnia 1 marca 2024 r. odbyło się posiedzenie Komisji Rekrutacyjnej powołanej do przeprowadzenia uzupełniającej rekrutacji uczniów/uczennic na mobilność zagraniczną. Wyłoniono komplet uczestników.
- Po zakończeniu procesu rekrutacyjnego 01.03.2024 r. , uczestnicy zostali poinformowani o wynikach aplikacji za pośrednictwem ogłoszeń w szkole, wiadomości do uczniów i rodziców na e-dzienniku oraz indywidualnych rozmów a także o sposobie odwołanie się od decyzji komisji rekrutacyjnej. Kandydaci, którzy zostali zakwalifikowani do udziału w projekcie, otrzymali szczegółowe informacje na temat dalszych etapów przygotowań do mobilności, w tym wymagań dokumentacyjnych i terminów szkoleń wstępnych.
Z analizy przeprowadzonej ewaluacji procesu rekrutacyjnego wynika, że proces rekrutacji był dobrze skomunikowany, a większość uczniów dowiadywała się o projekcie za pośrednictwem bezpośrednich kanałów komunikacji, takich jak koledzy z klasy, nauczyciele i widoczne plakaty w szkole. Respondenci wysoko ocenili skuteczność rozpowszechniania informacji, a nauczyciele zachęcali do udziału w projekcie. Proces rekrutacji do przedsięwzięcia był starannie zaplanowany i realizowany w sposób transparentny, umożliwiając uczniom pełne zrozumienie celu projektu i sposobu aplikowania. Dzięki skutecznym działaniom promocyjnym i odpowiedniemu wsparciu ze strony nauczycieli, udało się wyłonić zmotywowaną grupę uczestników, którzy byli gotowi podjąć wyzwania związane z mobilnością międzynarodową i rozwojem zawodowym.
Dane te sugerują, że strategia rekrutacji była skuteczna, wykorzystując połączenie komunikacji osobistej i tradycyjnych mediów w środowisku szkolnym, aby zapewnić szeroką świadomość i uczestnictwo.
3. Przygotowanie do mobilności
Przygotowanie do mobilności zagranicznej obejmowało kompleksowy program zajęć mający na celu wszechstronne wsparcie uczniów w zakresie psychologicznym, mentorskiego wsparcia, kompetencji językowych, zrozumienia kulturowego oraz zasad bezpieczeństwa. Dzięki temu uczniowie byli dobrze przygotowani do podjęcia nowych wyzwań za granicą, co pozwoliło im na skuteczną adaptację i pełne wykorzystanie możliwości edukacyjnych i zawodowych w nowym środowisku.
Dzięki zajęciom przygotowującym do mobilności uczniowie otrzymali wsparcie w planowaniu swojej ścieżki zawodowej oraz nabyli umiejętności niezbędne do efektywnego komunikowania się i współpracy w zespole; znacząco poprawili swoje umiejętności językowe, co pozwoliło im na swobodne porozumiewanie się i lepsze zrozumienie kultury kraju goszczącego, co ułatwiło im adaptację i integrację w nowym środowisku; zdobyli wiedzę i umiejętności niezbędne do zachowania bezpieczeństwa w miejscu pracy, co zminimalizowało ryzyko wypadków; zdobyli praktyczne umiejętności udzielania pierwszej pomocy, co zwiększyło ich bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo osób wokół nich.
Przed przyjazdem stażystów do Chorwacji organizacja wspierająca EU Mobility Croatia zapewniła im przewodnik z przydatnymi informacjami, lokalnym transportem i życiem towarzyskim, numery alarmowe. Zespół EU Mobility Croatia zorganizował również spotkanie na Skypie z uczestnikami w celu zapoznania się i przeprowadzenia z nimi wywiadów. Po rozmowie kwalifikacyjnej przez Skype'a EU Mobility Croatia utworzył grupę na whatsapp, do której dołączyli wszyscy wybrani uczestnicy wraz ze swoimi nauczycielami. W ten sposób koordynator EU Mobility Croatia miał stały kontakt z grupą docelową jeszcze przed przyjazdem do Chorwacji. Po przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych przez Skype'a, zespół EU Mobility Croatia po dokładnej analizie profili uczestników zapewnił adekwatne miejsca pracy.
Zespół EU Mobility Croatia wraz z koordynatorami projektu z organizacji wysyłającej przygotowało porozumienia o programie zajęć indywidualnie dla każdego uczestnika.
4. Podczas mobilności
4.1 Monitoring, Mentoring
Pierwszego dnia po przyjeździe EU Mobility Croatia zorganizował sesję powitalną, podczas której uczestnicy poznali zespół EU Mobility Croatia, omówili program zajęć, zasady zakwaterowania i warianty strategii rozpowszechniania.
Później uczestnicy zostali zabrani na spacer po okolicy, w celu zapoznania z topografią miasta i lokalizacji.
W celu upewnienia się, że cele porozumienia o programie zajęć będą osiągnięte oraz aby uczestnicy byli w pełni zintegrowani z kulturą pracy w przedsiębiorstwach, monitoring był prowadzony przez wszystkie strony zaangażowane w przedsięwzięcie. Organizacja Pośrednicząca wyznaczyła mentora dla grupy uczestników, który był odpowiedzialny za zapoznanie uczestników z organizacjami przyjmującymi.
W trakcie odbywania stażu przez uczestników, nauczyciele towarzyszący uczniom przeprowadzili wizyty monitorujące w celu oceny przydzielonych uczniom czynności i zadań, ich postępów, warunków pracy, a także uzyskania informacji o poziomie zadowolenia zarówno uczestników, jak i organizacji przyjmujących.
4.2 Ewaluacja
W trakcie realizacji mobilności została dokonana ewaluacja środkowa i końcowa pracy uczestników. Po uzyskaniu wyników oceny w połowie etapu, mentor z ramienia organizacji pośredniczącej spotkał się z uczestnikami w celu omówienia oceny obejmującej różne kategorie (inicjatywność, zaangażowanie, pracowitość, kreatywność, punktualność, współpracę z pracownikami). Wszyscy uczestnicy uzyskali najwyższe noty w ocenie organizacji przyjmujących.
EU Mobility Croatia jako organizacja pośrednicząca brała czynny udział w procesie przygotowywania i rozpowszechniania wyników projektu wraz z organizacją wysyłającą i uczestnikami. Podczas pobytu stażystów w Chorwacji zespół EU Mobility Croatia zaangażował ich w szereg działań, których celem było zmotywowanie uczniów do monitorowania i gromadzenia wszystkich informacji związanych ze staży zawodowych i pobytu w Chorwacji. Materiały wytwarzane przez uczestnika byłyby następnie wykorzystywane jako narzędzia do rozpowszechniania wyników przez szkołę oraz przez organizację pośredniczącą w Chorwacji.
W celu potwierdzenia nabytych umiejętności, uczestnicy otrzymali Certyfikat ukończenia mobilności.
5. Program kulturowy
Mobilność edukacyjna obejmowała również program kulturowy, który obejmował:
- Spacer po Splicie - podczas spaceru po mieście uczestnicy i uczestniczki mogli zobaczyć najstarsze części Splitu oraz poznać jego historię. Trasa przebiegała przez ruiny cywilizacji rzymskiej i chrześcijańskiej w tym Pałac Dioklecjana, Pomnik Grgura Ninskiego, Złotą Bramę, Katedrę Świętego Dujama, Świątynię Jowisza, oraz nadmorską promenadę - Rivę,
- wejście na wzgórze Marjan połączone z grą terenową,
- warsztaty w fabryce oliwy Stella Croatia,
- wycieczkę do Omiś i Makarskiej dała nam złapać oddech po pierwszym tygodniu pracy - piękne widoki i malownicze miasteczko, kiedyś pirackie
- zwiedzanie miejscowości Szybenik, Twierdzy Klis, oraz Parku Narodowego KRK,
- grę terenową po Kaszteli i Trogirze, dzięki której uczestnicy mogli sami zgłębić historię, legendy i mity tych pięknych miast.
Uczestnicy byli w pełni zadowoleni ze swoich miejsc pracy. Zdobyli bardzo potrzebne doświadczenie zawodowe za granicą, które jest wysoko cenione, a czasami wręcz wymagane przez dzisiejszych pracodawców. Ponadto stażyści pokazali, że potrafią pracować w środowisku wielokulturowym i udowodnili, że potrafią pracować zarówno indywidualnie, jak i w zespole.
Zespół organizacji pośredniczącej EU Mobility Croatia był niezwykle zadowolony z zaangażowania stażystów w projekt oraz z ich osobistego zainteresowania wszystkim, w czym uczestniczyli.
3.2 Wpływ zrealizowanego przedsięwzięcia
Wpływ projektu na uczestników i szkołę
Realizacja przedsięwzięcia, w ramach którego uczniowie i uczennice technikum uczestniczyli w mobilności do Chorwacji, wywarła istotny wpływ zarówno na uczestników, jak i na społeczność szkolną.
Wpływ na uczestników:
1. W kontekście rozwoju językowego:
Uczniowie i uczennice posługiwali się językiem angielskim w codziennych sytuacjach i środowisku zawodowym. Poprawiło to ich płynność oraz poszerzyło słownictwo branżowe. Wzrosła ich świadomość potrzeby ciągłego uczenia się języków obcych, co motywuje uczniów do dalszego rozwoju w tym zakresie.
2. W kontekście rozwoju zawodowego:
Uczniowie zdobyli praktyczne doświadczenie w zawodach zgodnych z ich kierunkiem kształcenia, co znacząco zwiększyło ich konkurencyjność na rynku pracy. Poznali międzynarodowe standardy pracy i nabyli nowe umiejętności techniczne, takie jak cyfrowa obróbka obrazu, koloryzacja włosów, tworzenie strategii reklamowych oraz obsługa klienta turystycznego.
3. W kontekście rozwoju osobistego:
Uczestnicy i uczestniczki stali się bardziej samodzielni, pewni siebie i otwarci na nowe doświadczenia. Zyskali kompetencje społeczne, takie jak umiejętność współpracy w międzynarodowych zespołach, radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych oraz podejmowanie inicjatyw. Wzmocnili swoje umiejętności organizacyjne, co przygotowuje ich do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych.
4. W kontekście poszerzenia horyzontów:
Uczniowie i uczennice poznali kulturę i zwyczaje Chorwacji, co zwiększyło ich tolerancję i zrozumienie dla odmiennych tradycji. Zyskali doświadczenie międzynarodowe, które rozwija ich obycie w świecie i otwartość na różnorodność.
Wpływ na szkołę:
1. Podniesienie prestiżu szkoły:
Realizacja przedsięwzięcia wzmocniła wizerunek szkoły jako placówki otwartej na współpracę międzynarodową i oferującej nowoczesne możliwości rozwoju. ZSTiO stał się bardziej atrakcyjny dla potencjalnych uczniów, co może zwiększyć liczbę kandydatów na kierunki techniczne.
2. Wzbogacenie oferty edukacyjnej:
Doświadczenia z realizacji przedsięwzięcia zostały wdrożone w realizację programów nauczania, wzbogacając je o elementy praktyczne i międzynarodowe. Szkoła zyskała wiedzę na temat międzynarodowych standardów w poszczególnych zawodach, co pozwala lepiej dostosować kształcenie do potrzeb rynku pracy.
3. Rozwój kadry pedagogicznej:
Nauczyciele mieli możliwość obserwacji efektów mobilności, co inspirowało ich do wdrażania innowacyjnych metod nauczania. Kontakty z partnerami zagranicznymi przyczyniły się do nawiązania nowej współpracy międzynarodowej.
4. Wzrost zaangażowania społeczności szkolnej:
Obserwacja realizacji przedsięwzięcia zmotywowała innych uczniów szkoły do rozwijania swoich umiejętności i podejmowania działań na rzecz własnego rozwoju.Mobilność uczniów wpłynęła na budowanie poczucia wspólnoty i współpracy w szkole.
Przedsięwzięcie „Od edukacji do rynku pracy – zdobywanie inspiracji zawodowych na europejskim rynku pracy” przyniosło wymierne korzyści zarówno uczestnikom, jak i szkole. Uczniowie zyskali cenne kompetencje zawodowe, językowe i osobiste, a szkoła wzmocniła swoją pozycję jako nowoczesna i otwarta na świat placówka edukacyjna. Te doświadczenia nie tylko przyczyniają się do rozwoju jednostek, ale także budują trwałe fundamenty dla dalszego rozwoju szkoły i jej społeczności.
4. EWALUACJA REALIZACJI DZIAŁANIA - JOB-SHADOWING KADRY PEDAGOGICZNEJ
Ewaluacja realizacji działania związanego z mobilnością typu job-shadowing kadry pedagogicznej czterech nauczycielek uczących w zawodach technik reklamy, technik organizacji turystyki oraz technik usług fryzjerskich miała na celu zbadanie wpływu tego doświadczenia na jakość i efektywność kształcenia zawodowego uczniów. Analizie poddano dane uzyskane z arkuszy ewaluacyjnych wypełnionych przez nauczycielki po zakończeniu mobilności, jak również arkusze samooceny, które pozwoliły na indywidualną refleksję uczestników nad własnym rozwojem zawodowym i dydaktycznym.
Istotnym elementem ewaluacji były również lekcje otwarte przeprowadzone w ramach przedmiotów zawodowych w kierunkach: technik usług fryzjerskich oraz technik organizacji turystyki. Ich celem było praktyczne zastosowanie nabytych doświadczeń i obserwacja, w jaki sposób przełożenie wiedzy i dobrych praktyk z mobilności wpływa na metodykę nauczania oraz zaangażowanie uczniów.
Z analizy arkuszy ewaluacyjnych nauczycielek, które zrealizowały mobilność job-shadowing w zakresie wpływu na kształcenie zawodowe uczniów wynika, że miała ona realny wpływ na jakość i aktualność kształcenia zawodowego. Nastąpiła aktualizacja treści programowych i metod pracy dydaktycznej, dostosowana do potrzeb nowoczesnego rynku pracy. Wzrosło zainteresowanie nauczycielek edukacją projektową i współpracą międzynarodową. Rozpoczęto wdrażanie narzędzi cyfrowych i metod oceniania, opartych na rzeczywistej praktyce branżowej.
Nauczycielki fryzjerstwa zaobserwowały wzrost znaczenia usług holistycznych (np. rytuały pielęgnacyjne skóry głowy), zastosowanie kosmetyków naturalnych i ekologicznych oraz zaawansowanych technik koloryzacji (air touch, multidimensional balayage). Zwrócono uwagę na personalizację usług oraz rozszerzoną dokumentację klienta (np. karta zabiegowa).
Nauczycielka usług reklamowych zidentyfikowała rosnącą rolę marketingu sensorycznego, storytellingu oraz wykorzystania technologii cyfrowych (AI, AR, automatyzacja kampanii, zarządzanie treściami w czasie rzeczywistym). Nauczycielka zauważyła również znaczenie pracy zespołowej i podejścia projektowego w agencjach reklamowych.
Nauczycielka organizacji turystyki zaobserwowała wzrost znaczenia zrównoważonej turystyki, personalizacji usług turystycznych oraz wykorzystania cyfrowych narzędzi CRM i systemów rezerwacyjnych. Pojawiła się potrzeba aktualizacji treści programowych o nowe kierunki (np. mniej znane regiony Chorwacji) oraz formy wypoczynku (np. slow tourism, agroturystyka).
Wszystkie nauczycielki zadeklarowały gotowość do wprowadzenia nowoczesnych narzędzi i praktyk branżowych do treści nauczania.
Dla zawodu TUF (technik usług fryzjerskich) planowane jest włączenie pielęgnacji trychologicznej, pracy z kartą klienta oraz rozbudowanych konsultacji.
Dla zawodu techniku reklamy – analiza danych, praca projektowa, zastosowanie narzędzi do kampanii 360° i tworzenie treści w języku angielskim.
Dla zawodu TOT -zagadnienia dotyczące tworzenia ofert spersonalizowanych, obsługi klienta zgodnie z realnymi scenariuszami, a także włączenie autentycznych materiałów z zagranicznego biura podróży; nacisk na praktyczną naukę języka obcego zawodowego, m.in. przez scenki i symulacje.
Zmiany metodyczne w kształceniu zawodowym miały dotyczyć:
- nowych metod: praca projektowa, case study, symulacje obsługi klienta, portfolio kompetencji, ocenianie koleżeńskie.
- współpracy międzyprzedmiotowej: język obcy zawodowy (fryzjerstwo – mini-scenki; reklama (briefy i prezentacje po angielsku).
- digitalizacji: Canva, Meta Ads, narzędzia CRM, harmonogramy, wizualizacje fryzur.
Wszystkie nauczycielki wyraziły chęć kontynuacji kontaktu z instytucjami przyjmującymi poprzez: webinary z udziałem uczniów i pracowników branżowych, wspólne projekty edukacyjne (np. kampania reklamowa lub warsztaty fryzjerskie), udział w programie eTwinning.
Analiza arkuszy samooceny nauczycieli po zrealizowaniu mobilności job-shadowing pokazuje, że uczestniczki oceniły wpływ mobilności na rozwój zawodowy jako znaczący lub umiarkowany że oraz że wyjazd przyczynił się do zdobycia nowych kompetencji i inspiracji do pracy, druga połowa zauważyła kilka nowych pomysłów i obserwacji. Wszystkie nauczycielki oceniły wartość edukacyjną job-shadowingu jako bardzo wysoką lub umiarkowaną – z dominacją bardzo wysokiej oceny, co pokazuje wykres poniżej. Oznacza to, że obserwacja pracy w środowisku branżowym w Chorwacji była bogatym źródłem wiedzy, praktyki i inspiracji do nauczania przedmiotów zawodowych.
Uczestniczki zidentyfikowały konkretne rozwiązania i narzędzia, które można przenieść na grunt swojej placówki i kształcenia zawodowego. To potwierdza praktyczny wymiar wyjazdu i jego wartość wdrożeniową.
Wartością dodaną wyjazdu było zwiększenie kompetencji językowych. Wszystkie uczestniczki zgodnie stwierdziły, że mobilność znacząco poprawiła ich kompetencje językowe, co jest ważnym elementem rozwoju osobistego oraz zawodowego oraz wzbogaciła i wpłynęły na ich sposób postrzegania nauczania. Oznacza to, że wyjazd przyniósł refleksję nad różnorodnością kulturową oraz nową perspektywę edukacyjną.
Wszystkie uczestniczki poleciłyby udział w mobilności typu job-shadowing innym nauczycielom, co potwierdza wysoką jakość organizacyjną i merytoryczną wyjazdu.
Przeprowadzone lekcje otwarte miały charakter zajęć praktycznych i były inspirowane doświadczeniami zdobytymi podczas zagranicznej mobilności nauczycielki przedmiotów turystycznych w biurze podróży Apodos Travel oraz nauczycielki przedmiotów fryzjerskich w salonie fryzjerskim “Dalila” w Splicie, Chorwacja.
Z analizy (ankiety, wywiady z uczniami) przeprowadzonych lekcji otwartych w ramach przedmiotów zawodowych w kierunkach: technik usług fryzjerskich oraz technik organizacji turystyki wynika, że uczniowie są otwarci na innowacyjne metody pracy. Połączenie praktyki zawodowej z narzędziami cyfrowymi i wiedzą kulturową wzmacnia kompetencje zawodowe. Uczniowie wykazali zrozumienie dla idei personalizacji usług oraz potrzeby dostosowania się do oczekiwań nowoczesnego klienta. Lekcje umożliwiły zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Uczniowie sprawnie wykorzystywali narzędzia cyfrowe i potrafili pracować w zespole. Tematyka lekcji była atrakcyjna i zgodna z wymaganiami rynku pracy. Otrzymano pozytywne opinie od obecnych obserwatorów lekcji otwartej.
5. PROMOCJA I UPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW PRZEDSIĘWZIĘCIA
W ramach realizacji przedsięwzięcia, szczególną wagę przyłożono do upowszechniania rezultatów i efektów mobilności uczniów i uczennic w Chorwacji. Działania te miały na celu nie tylko podzielenie się doświadczeniami z uczestnikami działania, ale także zwiększenie widoczności projektu w społeczności lokalnej oraz wśród potencjalnych przyszłych uczestników. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis działań podejmowanych w ramach upowszechniania rezultatów projektu:
a)Strona internetowa szkoły
Na stronie internetowej szkoły:
https://zszoi.com.pl/cms/102720/projekt_od_edukacji_do_rynku_pracy__zdobywanie_inspiracji_zawodo
stworzono dedykowaną sekcję, w której publikowano relacje, zdjęcia i artykuły na temat projektu. Strona była regularnie aktualizowana o postępy realizacji mobilności, zebrane doświadczenia oraz rezultaty pracy uczniów, co pozwoliło na szersze dotarcie do społeczności szkolnej, rodziców i innych zainteresowanych osób.
b) Profil szkoły na Facebooku
Na oficjalnym profilu szkoły na Facebooku: https://www.facebook.com/ZSTIOwDGL/?locale=pl_PL
zamieszczane były posty i materiały wizualne dokumentujące przebieg mobilności, w tym relacje z wyjazdów, zdjęcia uczestników oraz ich doświadczenia. Dzięki Facebookowi projekt dotarł do szerszej publiczności, w tym lokalnej społeczności, potencjalnych uczniów oraz ich rodziców.
c) Spotkania społeczności szkolnej uczniów i nauczycieli
Zorganizowano spotkania, podczas których uczniowie, którzy brali udział w projekcie, dzielili się swoimi doświadczeniami z nauczycielami i uczniami z innych klas. Spotkania te stanowiły okazję do refleksji nad realizacją projektu oraz omówienia osiągnięć uczestników.
d) Forum dyskusyjne w ZSTiO w Głogowie
Zorganizowano Forum Dyskusyjne w ZSTiO w Głogowie dla szkół ponadpodstawowych podczas którego przedstawiono rezultaty projektu, w tym jego wpływ na rozwój zawodowy uczestników, kompetencje językowe i społeczne. Forum było okazją do wymiany doświadczeń z innymi szkołami oraz przedstawienia przedsięwzięcia szerszemu gronu pedagogicznemu i uczestnikom.
https://www.facebook.com/share/1UdEgpeY6D/
e) Organizacja Dnia Chorwackiego
17.01.2025 zorganizowano "Dzień Chorwacki", który stał się okazją do prezentacji kultury Chorwacji, kuchni, muzyki oraz zwyczajów. Uczniowie, którzy uczestniczyli w projekcie, dzielili się swoimi doświadczeniami, a także przygotowywali prezentacje i występy związane z tematyką mobilności.
https://www.facebook.com/share/p/18xxAbkGRM/
https://www.facebook.com/share/p/1JYDJZr6k2/
f) Elektroniczny newsletter dla lokalnych pracodawców
Przygotowano newsletter, który został wysłany do lokalnych pracodawców 05-06.05.2025 r., informując ich o rezultatach przedsięwzięcia i rozwoju kompetencji zawodowych uczniów. Newsletter zawierał również propozycje współpracy, co mogło przyczynić się do stworzenia nowych możliwości stażowych i zawodowych dla przyszłych absolwentów szkoły.
g) Broszura informacyjna dla przyszłych kandydatów ze szkół podstawowych
Opracowano broszurę informacyjną, które były dystrybuowane podczas Drzwi otwartych szkoły 25.03.2025 w ramach rekrutacji uczniów klas ósmych. Broszura zawierała informacje o projekcie, i korzyściach płynących z udziału w mobilności zagranicznej. Broszura była również dostępna na lokalnych wydarzeniach edukacyjnych, co zachęcało kandydatów do wyboru szkoły i angażowania się w międzynarodowe programy edukacyjne. Ponadto została ona w wersji elektronicznej wysłana do szkół podstawowych powiatu głogowskiego i powiatów ościennych z prośbą o przekazanie jej rodzicom i uczniom klas ósmych.
h) Wywiad w lokalnym radio Elka Głogów oraz artykuł na lokalnym portalu miedziowe.pl
Uczestnicy projektu oraz nauczyciele udzielili wywiadu w lokalnym radiu, opowiadając o doświadczeniach związanych z mobilnością, efektach projektu oraz korzyściach z uczestnictwa w projekcie. Wywiad był ważnym elementem upowszechniania wyników przedsięwzięcia, jego promocji i dotarcia do szerszego grona odbiorców w lokalnej społeczności. Link do artykułu: https://miedziowe.pl/content/view/114870/189/
i) Działania w ramach promocji szkoły podczas rekrutacji uczniów klas ósmych
W celu promocji szkoły i podniesienia atrakcyjności oferty edukacyjnej, szczególny nacisk położono na działania upowszechniające projekt wśród uczniów klas ósmych. Podczas “Drzwi otwartych szkoły” zorganizowano specjalne prezentacje dla kandydatów i ich rodziców, w których przedstawiono szczegóły projektu. Prezentacje uwzględniały osiągnięcia uczestników, zdjęcia z praktyk zagranicznych oraz wyniki ankiet ewaluacyjnych, które potwierdziły pozytywny wpływ projektu na rozwój uczniów.
Prezentacje prowadzone przez uczniów biorących udział w przedsięwzięciu umożliwiły kandydatom poznanie praktycznych umiejętności i nowoczesnych technologii wykorzystywanych w szkole.
Utworzono stoisko promocyjne, na którym rozdawano broszurę informacyjną oraz całej oferty edukacyjnej szkoły. Uczniowie, którzy uczestniczyli w przedsięwzięciu, osobiście dzielili się swoimi doświadczeniami, co wywołało duże zainteresowanie kandydatów. Kandydaci i ich rodzice mieli możliwość zadawania pytań dotyczących projektu oraz nauki w szkole. Nauczyciele oraz uczniowie opowiadali o możliwościach wyjazdów edukacyjnych, wpływie praktyk na rozwój zawodowy oraz wsparciu oferowanym przez szkołę. W trakcie wizyt w szkołach podstawowych w powiecie głogowskim oraz powiatach ościennych, np. polkowickim wschowskim czy nowosolskim zaprezentowano multimedialny materiał promocyjny, który ukazywał przebieg projektu, w tym przygotowania, praktyki zagraniczne oraz korzyści dla uczestników. Wideo i zdjęcia z mobilności cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów ósmych klas. Ponadto, szkoła wzięła udział w Giełdzie Szkół Ponadpodstawowych „Moja ścieżka zawodowa”. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Szkołę Podstawową nr 3 w Głogowie. Uczniowie ZSTiO zaprezentowali ofertę kształcenia na rok szkolny 2025/2026 a także przekazali informacje na temat realizowanych projektów edukacyjnych i zawodowych. Szczególną uwagę poświęcono promocji działań związanych z mobilnością zagraniczną. Uczestnikom wydarzenia zaprezentowano efekty realizacji miesięcznych praktyk zawodowych w Chorwacji.
https://www.facebook.com/share/18xecSBeoQ/
https://www.facebook.com/share/16ajf1jpz4/
https://www.facebook.com/share/166NgsBHN8/
https://www.facebook.com/share/p/18k4mDKvn9/
j) Wykorzystanie platformy eTwinning
Platforma eTwinning, a dokładnie przynależność do grupy IVET Community - VET Projects Dissemination Page została wykorzystana do prezentowania efektów projektu i wymiany doświadczeń z innymi szkołami zaangażowanymi w realizację projektów na zasadach Erasmus+. https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/group/ivet-community/pages/vet-projects-dissemination-page
Działania upowszechniające wyniki projektu miały na celu szerzenie wiedzy o jego osiągnięciach oraz inspirowanie innych do udziału w podobnych inicjatywach. Dzięki różnorodnym formom komunikacji, od mediów społecznościowych po spotkania i wydarzenia, projekt zyskał szeroki zasięg, angażując zarówno społeczność szkolną, jak i lokalnych pracodawców oraz przyszłych kandydatów.
6. WNIOSKI I REKOMENDACJE
Mocne strony projektu
- Projekt został zrealizowany zgodnie z harmonogramem, co świadczy o dobrej organizacji i zarządzaniu zespołem.
- Wysoki poziom współpracy i motywacji zespołu projektowego przyczynił się do sukcesu projektu.
- Regularne raportowanie i wymiana informacji między członkami zespołu oraz uczestnikami i umożliwiły sprawne rozwiązywanie problemów.
Obszary do poprawy
- Realizowane przedsięwzięcie stanowiło drugą inicjatywę szkoły na zasadach Erasmus+, prowadzoną niemal równolegle z pierwszym przedsięwzięciem do Hiszpanii. Pomimo ograniczonego doświadczenia zespołu projektowego na początku realizacji – zwłaszcza w zakresie znajomości procedur i wymagań dotyczących poszczególnych etapów projektu – udało się skutecznie zrealizować wszystkie założone cele. Początkowo konieczne były częste konsultacje z partnerami i instytucjami wspierającymi. Doświadczenia zdobyte podczas realizacji obu projektów wskazują na potrzebę dalszego rozwoju kompetencji członków zespołu projektowego, zwłaszcza w obszarze planowania, zarządzania i raportowania projektów unijnych. Dlatego warto rozważyć udział w specjalistycznych szkoleniach, co pozwoli na jeszcze sprawniejszą i bardziej samodzielną realizację kolejnych inicjatyw międzynarodowych.
- Po zakończeniu codziennych praktyk uczniowie często odczuwali zmęczenie, co ograniczało ich zaangażowanie w zaplanowane aktywności pozalekcyjne. Wynikało to z początkowego niedostosowania harmonogramu zajęć do faktycznych możliwości psychofizycznych uczestników. W odpowiedzi na te obserwacje, już po pierwszym tygodniu mobilności opiekunowie wprowadzili korekty w planie dnia – uwzględniono dłuższe przerwy regeneracyjne oraz ograniczono intensywność aktywności organizowanych w czasie wolnym. Miało to na celu zachowanie równowagi między obowiązkami a wypoczynkiem, co pozytywnie wpłynęło na komfort i efektywność uczestników.
- W trakcie realizacji projektu zidentyfikowano potrzebę zmiany organizacji pośredniczącej, co stanowiło istotne wyzwanie organizacyjne. Pierwotnie wybrana instytucja nie spełniła w pełni oczekiwań związanych z jakością komunikacji, elastycznością oraz poziomem wsparcia merytorycznego i logistycznego. Zbyt ogólne informacje przekazywane przez pośrednika, opóźnienia w odpowiedziach oraz ograniczone zaangażowanie w rozwiązywanie bieżących problemów utrudniały sprawną realizację przedsięwzięcia. Wnioski z tej sytuacji wskazują na potrzebę dokładniejszej weryfikacji potencjalnych organizacji pośredniczących przed rozpoczęciem współpracy, m.in. poprzez analizę opinii innych instytucji, rozmowy wstępne oraz doprecyzowanie wzajemnych oczekiwań na etapie planowania.
Te obszary wskazują na kluczowe aspekty, które wymagają uwagi i poprawy w kolejnych projektach, aby zapewnić ich jeszcze wyższą jakość i skuteczność.
Zrealizowany projekt stanowił istotne wsparcie dla bieżącego funkcjonowania szkoły, jednocześnie znacząco wpływając na rozwój kompetencji zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Jego sukces opierał się przede wszystkim na wysokim poziomie organizacji oraz starannej realizacji działań – zarówno pod kątem logistycznym, jak i merytorycznym. Potwierdzają to pozytywne opinie uczestników, wyniki ankiet ewaluacyjnych oraz treść indywidualnych sprawozdań.
Uczniowie szczególnie docenili dobrze zorganizowany proces przygotowawczy – od momentu przekazywania informacji, przez szkolenia, aż po spotkania przedwyjazdowe. Odpowiednio wczesne planowanie umożliwiło wdrożenie najbardziej efektywnych rozwiązań, co przełożyło się na wysoki poziom satysfakcji i komfortu uczestników.
Analiza danych z ewaluacji jasno wskazuje, że projekt przyczynił się do wzrostu kompetencji uczniów, zwiększając ich szanse na zatrudnienie zarówno na rynku krajowym, jak i europejskim. Działania przyniosły realne efekty, a założone cele w zakresie rozwoju uczestników zostały w pełni osiągnięte.
Wpływ projektu widoczny jest również na poziomie instytucjonalnym – szkoła dostosowała swoją ofertę edukacyjną do zmieniających się potrzeb rynku pracy, co pozwala jej nie tylko rozwijać wizerunek jako placówki oferującej międzynarodowe doświadczenia edukacyjne, ale także utrzymywać wysoki poziom zdawalności egzaminów zawodowych.
Realizacja przedsięwzięcia po raz kolejny pokazała, że zaangażowanie nauczycieli realnie przekłada się na sukcesy uczniów oraz wzmacnia całą społeczność szkolną. Dlatego też szkoła zamierza kontynuować starania o pozyskiwanie kolejnych środków w ramach programu Erasmus+.
W kolejnych projektach planujemy utrzymać sprawdzony model działania, który zapewni przejrzystość, solidne przygotowanie uczestników oraz maksymalne wykorzystanie możliwości, jakie oferują mobilności zagraniczne.
Opracowali koordynatorzy projektu:
Joanna Szymańska
Monika Kopcik
Tadeusz Trociński