RAPORT EWALUACYJNY PRZEDSIĘWZIĘCIA

Tytuł Projektu: W poszukiwaniu rozwiązań własnego rozwoju - kształcenie za granicą

Numer Projektu: 2022-1-PL01-KA122-VET-000078784

 

realizowanego przez ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH

W GŁOGOWIE na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” finansowanego ze środków programu

Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego



SPIS TREŚCI

1.WSTĘP

1.1Cele i założenia projektu

1.2 Opis grupy docelowej

1.3 Organizacje przyjmujące

1.4 Organizacje pośredniczące

2.METODOLOGIA EWALUACJI

2.1 Cele ewaluacji

2.2 Narzędzia badawcze

2.3 Harmonogram ewaluacji

2.4 Ocena efektów uczenia się

2.5 Ocena poziomu osiągniętych celów projektu

3. REALIZACJA PROJEKTU

3.1 Opis Działań

3.2 Wpływ

- Na uczestników (kompetencje, rozwój zawodowy, perspektywy)

- Na instytucje partnerskie (rozwój organizacyjny, współpraca międzynarodowa)

4. UPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW PROJEKTU

5.WNIOSKI I REKOMENDACJE

Mocne strony projektu

Obszary do poprawy

Rekomendacje dla przyszłych projektów

Załączniki

Wyniki ankiet, testów

Analizy przeprowadzonych testów

Raporty, sprawozdania

Materiały informacyjne i promocyjne

  1. Wstęp

Przedsięwzięcie "W poszukiwaniu rozwiązań własnego rozwoju - kształcenie za granicą" realizowano przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie od 1.09.2024, kierując się misją szkoły, która zakłada wsparcie rozwoju uczniów poprzez dostarczanie najwyższej jakości edukacji zawodowej i ogólnokształcącej. Był to pierwszy projekt edukacyjny w ramach mobilności zagranicznej, który znalazł odzwierciedlenie w podejmowanych przez szkołę inicjatywach, odpowiadających na dynamicznie zmieniające się potrzeby światowego rynku pracy oraz wspierających wszechstronny rozwój uczniów. 

Realizacja projektu była jednocześnie szansą na rozwój szkoły, poprzez podniesienie jakości oferty edukacyjnej i budowanie trwałych relacji z partnerami zagranicznymi. Dzięki temu inicjatywa ta wpływała nie tylko na rozwój indywidualny uczestników, ale również na wzrost prestiżu i potencjału placówki.  

Niniejszy raport ewaluacyjny stanowi podsumowanie osiągnięć, rezultatów oraz wpływu projektu na uczestników i szkołę.

1.1 Cele i założenia projektu

Cele projektu w odniesieniu do uczniów:

  • Ściślejsze powiązanie kształcenia teoretycznego z praktycznym przy udziale szkolenia za granicą; rozwój kompetencji zawodowych - zdobycie doświadczenia zawodowego,
  • Zwiększenie kompetencji językowych uczniów - wzrost świadomości potrzeby uczenia się języków obcych
  • Rozwój osobisty uczniów poprzez podnoszenie kompetencji interpersonalnych, społecznych i organizacyjnych uczniów, w tym samodzielności, wiary we własne możliwości, przedsiębiorczości, obycia w świecie,
  • Rozwój  świadomości międzykulturowej
  • Rozwijanie kompetencji społecznych - współpraca w grupie rówieśniczej
  • Wzrost poczucia przynależności do międzynarodowej wspólnoty 

Cele w odniesieniu do szkoły to: 

  • zwiększenie umiędzynarodowienia szkoły, 
  • wykorzystanie zasad funkcjonowania organizacji umożliwiających kształcenie zawodowe w innych krajach ( możliwość tworzenia benchmarking );
  • wzmocnienie wizerunku i atrakcyjności Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie
  • podniesienie jakości oferty edukacyjnej Zespołu Szkół Technicznych i  Ogólnokształcących w Głogowie

1.2 Opis grupy docelowej

Grupę docelową projektu tworzyli uczniowie 2, 3 i 4 klas technikum: technik usług fryzjerskich, technik organizacji turystyki, technik fotografii i multimediów, technik reklamy. Są to głównie uczniowie z małych miejscowości i wsi o ograniczonych możliwościach zatrudnienia na rynku pracy i perspektywach na rozwój osobisty i zawodowy. Mobilność objęła 30 uczestników, wyłonionych w procesie rekrutacji, podzielonych na 2 grupy wyjazdowe. W pierwotnym założeniu projektu mobilności miały obejmować jedną grupę 18 uczniów i uczennic w zawodach technik fotografii i multimediów, technik reklamy, technik usług fryzjerskich  i drugą grupę 12 uczniów i uczennic w zawodzie technik organizacji turystyki. Ze względów logistycznych ( trudności w organizacji praktyk dla tak dużej grupy w obszarze turystycznym) i organizacyjnych, w porozumieniu z organizacją pośredniczącą i opiekunem projektu  z ramienia FRSE, grupę docelową stanowili: 1 mobilność w terminie 24 lutego 2024r. – 23 marca 2024r.  - 15 uczniów i uczennic w zawodach (5 osób) technik fotografii i multimediów, (3 osoby) technik reklamy i (2 osoby) technik usług fryzjerskich oraz (5 osób) technik organizacji turystyki; 2 mobilność w terminie 12 maja 2024r. – 08 czerwca 2024r. - 15 uczniów i uczennic w zawodach technik fotografii i multimediów (5 osób), technik reklamy (3 osoby), technik usług fryzjerskich (2 osoby) oraz technik organizacji turystyki (5 osób). W pierwotnym założeniu projektu wsparciem włączenia miało być objętych 12 uczniów, jednak na etapie promocji projektu, po wstępnej ocenie profili kandydatów oraz  rozmowach z wychowawcami klas liczbę tych uczniów zwiększono do 30.

1.3 Organizacje przyjmujące

W doborze miejsc pracy do profilu uczniów i selekcji organizacji przyjmujących pomagała organizacja pośrednicząca Euromind z siedzibą w Maladze, Hiszpania. Organizacje przyjmujące miały dostęp do przygotowanych przed mobilnością przez uczniów CV i ich preferencji. Zakłady pracy były dobrane tak aby dojazd nie kolidował z zajęciami popołudniowymi oraz zajęciami kulturowymi, z główną lokalizacją w Maladze i Torremolinos:

CIRCULO DE EMPRESARIO DE TORREMOLINOS

Avenida de Palma de Mallorca 35

29620 Torremolinos, Hiszpania

EUROMIND PROJECTS S.L.

Calle Teniente Segalerva Ruiz 8

29014 Malaga, Hiszpania

LAS UNAS DE ALIFA – ALISA FARINA FONSECA

Calle Santa Marta 7

29006 Malaga, Hiszpania

BARBATUKE SLU

Calle Frailes 29

29012 Malaga, Hiszpania

HOTEL CASUAL MALAGA DEL MAR – PRICETOROOM S.L.

Avenida de la Aurora 9

29002 Malaga, Hiszpania

QQ BIKES TORREMOLINOS Hotel la Barracuda

Avenida de Espana 1

20620 Torremolinos, Hiszpania

MUSILUZ – PROMOCIONES ARTISTICAS y de ENTRETENIMIENTO S.L.

Calle Montes de Oca 11

29007 Malaga, Hiszpania

VF Estudio de Diseño

Calle Villafuerte 74 29018 Malaga, Hiszpania

Hotel la Barracuda Masajecarihuela - Ana María Toledo Gutiérrez 

Avenida de España 1 29620 Torremolinos, Hiszpania

Peluqueria y Estetica Your Style - Noemí Cabello Cano

Paseo del Colorado 22

29620 Torremolinos, Hiszpania

El Gallo Ronco - El Gallo Ronco S.L.

Plaza de las Flores 1

29005 Malaga, Hiszpania

Tienda de Fotos - Photo Shop Digital S.L.

Calle Martinez 7

29005 Malaga, Hiszpania

1.4 Organizacja pośrednicząca

Realizacja mobilności oparta była na współpracy z firmą Euromind Projects, S.L. z siedzibą  w Maladze, które jest międzynarodowym centrum szkoleniowo-edukacyjnym specjalizującym się w kompleksowej organizacji staży w zakresie mobilności VET oraz programów edukacyjnych grupowych i krótkoterminowych dla uczniów i dorosłych.

Organizacja pośrednicząca Euromind brała czynny udział na każdym etapie realizacji działań projektu.

2. Metodologia Ewaluacji

2.1 Cele ewaluacji

  • Ocena stopnia osiągnięcia założonych celów projektu
  • Ocena osiągniętych efektów uczenia się podczas realizacji projektu
  • Wpływ projektu na uczestników

2.2 Narzędzia badawcze

  • ankiety, 
  • wywiady, 
  • analiza dokumentów, 
  • testy kompetencji zawodowych, językowych, społecznych, 
  • arkusze samooceny

2.3 Harmonogram i opis ewaluacji

Ewaluacja projektu, służąca zebraniu materiału badawczego, a następnie jego analizie i opracowaniu zestawienia porównującego założenia projektowe z osiągniętymi rezultatami została podzielona na 3 poziomy:

  • Ewaluacja wstępna (ex-ante) 
  • Ewaluacja bieżąca (on-going) 
  • Ewaluacja końcowa (ex-post)

Ewaluacja wstępna (ex-ante)

Ewaluacja ta miała na celu ocenę przygotowania uczestników projektu mobilności edukacyjnej do Malagi w Hiszpanii. Główne obszary badawcze obejmowały ocenę kompetencji zawodowych, interpersonalnych, społecznych, językowych, zdolności komunikacyjnych oraz organizacyjnych uczestników. Proces ewaluacji miał również na celu zidentyfikowanie potencjalnych potrzeb rozwojowych i zaplanowanie działań przygotowawczych.

Zakres i metody ewaluacji objęły: 

Testy kompetencji:

Zawodowe: Uczestnicy zostali poddani testom praktycznym i teoretycznym, które miały ocenić ich wiedzę i umiejętności zawodowe zgodne z profilem wyjazdu.

Interpersonalne i społeczne: Przeprowadzono testy psychometryczne i oceniające umiejętność współpracy, zarządzania konfliktami i adaptacji do nowych środowisk.

Językowe: Testy z języka angielskiego mierzyły poziom znajomości języka angielskiego

Zdolności komunikacyjne i organizacyjne: Analizowano umiejętność planowania, zarządzania czasem oraz efektywnej komunikacji w grupie.

Zajęcia przygotowawcze:

Językowe (hiszpański i angielski): Zorganizowano intensywne kursy rozwijające praktyczne umiejętności językowe, szczególnie w kontekście zawodowym.

Kulturowe: Uczniowie uczestniczyli w warsztatach przybliżających kulturę, tradycje i zwyczaje Hiszpanii, co miało na celu zminimalizowanie szoku kulturowego.

Integracyjne: Warsztaty zespołowe i zadania grupowe wspierały budowanie relacji między uczestnikami oraz wzmacniały umiejętności pracy w grupie.

Mentoringowe: Indywidualne i grupowe sesje mentoringowe pomogły w identyfikacji mocnych stron uczestników oraz obszarów wymagających wsparcia przed wyjazdem.

Wyniki ewaluacji wstępnej

Opracowana analiza wyników testów kompetencji zawodowych, językowych i społecznych wykazała niski poziom wiedzy i umiejętność uczestników projektu.

Test Kompetencji Zawodowych: Średni wynik przed mobilnością wynosił 20,2%.

Wyniki podzielone według zawodów:

Technik Usług Fryzjerskich:

Średni wynik przed: 22,5%.

Technik Fotografii i Multimediów:

Średni wynik przed: 19,8%.

Technik Reklamy:

Średni wynik przed: 20,0%.

Technik Organizacji Turystyki:

Średni wynik przed: 18,9%. 

Próbny Egzamin Zawodowy: Średni wynik przed mobilnością wynosił 35,4%.

Wyniki podzielone według zawodów: 

Technik Usług Fryzjerskich:

Średni wynik przed: 36,7%.

Technik Fotografii i Multimedów:

Średni wynik przed: 34,5%.

Technik Reklamy:

Średni wynik przed: 37,2%.

Technik Organizacji Turystyki:

Średni wynik przed: 33,8%.

Test Językowy: Średni wynik przed mobilnością wynosił 42,4%.

Arkusz Samooceny Umiejętności Językowych: Średni wynik przed mobilnością: 70,3%.

Arkusz samooceny kompetencji interpersonalnych obejmował 14 pytań, które uczestnicy mobilności określili w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo słabo a 5  - idealnie, poziom swoich umiejętności interpersonalnych i społecznych. 

Z wypowiedzi uczniów wynika, że swoje kompetencje społeczne przed mobilnością określili na poziomie 2 i 3 czyli słabo i średnio. Oznacza to że przed odbyciem praktyki zawodowej w Hiszpanii u zagranicznego pracodawcy uczestnicy mieli problemy głównie z określeniem swoich mocnych stron, wskazaniem różnic kultury pracy polskiej i zagranicznej (hiszpańskiej), nazwaniem swoich emocji i wskazaniem źródła ich pochodzenia.

Test zdolności komunikacyjnych i organizacyjnych

Test obejmował 40 pytań określających poziom zdolności komunikacyjne i organizacyjne uczestników, na które należało odpowiedzieć  “tak” lub “nie”. Wszyscy uczestnicy wykonali test przed mobilnością.Procent odpowiedzi zgodnych z powyższym wykazem wskazuje na stopień zdolności. 

Skala ocen zdolności komunikacyjnych: 

10%–45 % – bardzo niski 

46%–55% – niski 

56%–65% – średni 

66%–75% – wysoki 

76%–100% – bardzo wysoki 

Skala ocen skłonności organizacyjnych: 

20%–55% – bardzo niski 

56%–65% – niski 

66%–70% – średni 

71%–80% – wysoki 

81%–100% – bardzo wysoki

Z przeprowadzonego testu wynika, że prawie połowa uczestników przed mobilnością  posiadała bardzo niski lub niski  poziom umiejętności komunikacyjnych, ok 20% średni    i wysoki. Z obserwacji uczniów w życiu szkolnych określa się, że są to uczniowie wycofani w relacjach rówieśniczych, nieśmiali z niskim poczuciem wartości i motywacją w działaniu. Wykazali wówczas wysokimi umiejętnościami organizacyjnymi  ponad połowa - uczestników przedsięwzięcia - przede wszystkim na stanowisku pracy i pracach zadaniowych. ponad 20% osób wykazuje się niskimi umiejętnościami organizacyjnymi, a 5 osób na poziomie średnim.

Zajęcia przygotowujące do mobilności

Uczestnicy  wzięli udział w zajęciach:

  • organizacyjne - 8 godzin dydaktycznych
  • z psychologiem  - 2 godziny dydaktyczne
  • językowych - 10 godzin dydaktycznych
  • kulturowych - 3  godzin dydaktycznych
  • pedagogicznych (BHP) - 2 godziny dydaktyczne
  • pedagogicznych (pierwsza pomoc)- 3  godziny dydaktyczne
  • pedagogiczne (instruktaż podróży samolotem) - 2 godziny dydaktyczne

Łącznie każdy uczestnik projektu wziął udział w 30 godzinach zajęć dydaktycznych przygotowujących do wyjazdu. Ponadto, jako uczestnicy z kategorii wsparcia włączenia, uczniowie wzięli udział również w zajęciach:

języka hiszpańskiego - 14 godzin dydaktycznych

warsztatach kulturowych (zwyczaje i kuchnia hiszpańska) - 3,5 godziny

mentoringu zawodowego: 

indywidualne konsultacje - 30 godzin (1 godzina na każdego uczestnika)

grupowe warsztaty - 10 godzin 

Łącznie z kategorii wsparcia włączenia każdy uczestnik projektu wziął udział w 28,5 godzinach zegarowych zajęć/warsztatów przygotowujących do udziału w mobilności zagranicznej. 

W przeprowadzonych ankietach oceny tych zajęć uczniowie wyraźnie określili, że jakość zajęć była bardzo dobra, odpowiednio dostosowana do specyfiki planowanej mobilności. Omawiane treści zajęć zdecydowanie pomogły uczestnikom w zdobyciu odpowiedniej wiedzy, umiejętności praktycznych oraz jak poradzić sobie z relacjach z uczestnikami przedsięwzięcia i rozłąką z rodziną. Uczniowie pozytywnie ocenili przydatność przeprowadzonych zajęć.

Z podsumowania zajęć mentoringowych wynikło, że uczniowie byli bardzo pozytywnie nastawieni do wyjazdu. Czuli ekscytację z czekającego ich doświadczenia. Bardzo wzmacniająco działał na nich fakt wyjazdu z osobami, które lubią (koledzy i koleżanki).  Bardzo im to pomogło w nowych sytuacjach. W ocenie prowadzącej była to młodzież bardzo podekscytowana wyjazdem i bardzo świadomie do niego podchodząca. Uczniowie mieli jasno sprecyzowane cele i rezultaty wyjazdu, zarówno te zawodowe jak i kulturowe.

Ewaluacja bieżąca (on-going)

Ewaluacja ta miała na celu monitorowanie przebiegu praktyk zawodowych uczniów w Maladze oraz ocenę postępów w realizacji założonych celów projektu. Ewaluacja miała na celu zbieranie danych w czasie rzeczywistym, umożliwiających szybką reakcję w przypadku napotkania trudności lub potrzeb uczestników. Proces ten obejmował monitorowanie uczniów podczas praktyk przez osoby towarzyszące a także wsparcie uczniów w adaptacji do nowych warunków zawodowych i kulturowych.

Zakres i metody ewaluacji objęły:

Monitorowanie procesu praktyk (miejsca pracy, warunki pracy, efekty uczenia się)

Monitorowanie i ocenę realizacji celów projektu

Ocenę programu kulturowego

Ocenę współpracy organizacji przyjmujących, pośredniczącej i wysyłającej

Wyniki ewaluacji bieżącej

Z przeprowadzonych rozmów z uczestnikami projektu, obserwacją uczestników przez osoby towarzyszące uczestnikom podczas mobilności, ankietą organizacji pośredniczącej Euromind, ewaluacją praktyk przez opiekuna praktyk wynika, że uczniowie wykazali wysokie zaangażowanie w wykonywaną pracę. Większość uczestników praktyk pokazała solidne umiejętności zawodowe, stosując się do wytycznych pracodawców i samodzielnie podejmując decyzje w wykonywanych zadaniach. Zidentyfikowano jednak obszary wymagające dalszego rozwoju, takie jak poprawa umiejętności technicznych w niektórych branżach. Ogólnie, uczniowie byli chwaleni za profesjonalne podejście do pracy oraz szybkość adaptacji do nowych obowiązków zawodowych. 

Wszyscy uczniowie przestrzegali zasad higieny i kultury osobistej w miejscu pracy, co zostało ocenione pozytywnie przez pracodawców. Punktualność również była na wysokim poziomie, a uczniowie regularnie przychodzili na czas, co miało wpływ na ich profesjonalizm  i postrzeganą odpowiedzialność w oczach pracodawców.

Większość uczniów wykazała dużą umiejętność pracy w zespole, skutecznie komunikując się z kolegami z pracy oraz adaptując do dynamicznych sytuacji zawodowych. W grupach roboczych byli aktywni, chętni do współpracy oraz umiejętnie dzielili się pomysłami. W ocenie nauczycieli, uczniowie byli również kreatywni, proponując nowe rozwiązania i sposoby wykonywania zadań, szczególnie w sytuacjach wymagających elastyczności. Regularny, codzienny kontakt z koordynatorem z ramienia organizacji pośredniczącej (p. Magdą Czajko) umożliwił szybką reakcję na ewentualne trudności. W przypadku potrzeby interwencji, koordynator aktywnie angażował się, stosując narzędzia monitorujące i przeprowadzając cykliczne ankiety ewaluacyjne. 

Ankiety cząstkowe i finalne, w których uczestniczyli pracodawcy, dostarczyły szczegółowych informacji zwrotnych na temat jakości pracy uczniów, ich zaangażowania oraz kompetencji zawodowych. 

Dzięki systematycznym odwiedzinom miejsc pracy przez nauczycieli, można było kontrolować warunki pracy, przestrzeganie przepisów BHP oraz godzin pracy uczniów. 

Nauczyciele sprawowali całodobową opiekę nad uczestnikami, zapewniając im wsparcie psychologiczne, które było szczególnie istotne w trakcie procesu adaptacji do nowego środowiska i kultury. Indywidualne rozmowy i konsultacje pomagały uczniom rozwiązywać ewentualne problemy, zarówno zawodowe, jak i osobiste. Dodatkowo, organizowane były codzienne spotkania grupowe, w których uczestnicy mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami i omówić przebieg praktyk. Spotkania te służyły również jako przestrzeń do refleksji i wyciągania wniosków na przyszłość. Po pracy nauczyciele organizowali czas wolny, zapewniając uczestnikom aktywności integracyjne, takie jak wspólne spacery, zwiedzanie miasta, gry planszowe czy odpoczynek na plaży. Takie działania miały na celu wzmocnienie więzi w grupie oraz zapewnienie uczniom równowagi między pracą a czasem na relaks i integrację.

Wyniki bieżącej ewaluacji wykazały, że projekt przebiegł zgodnie z założeniami, a uczniowie osiągają dobre wyniki zarówno w zakresie umiejętności zawodowych, jak i osobistych. Regularne monitorowanie i wsparcie ze strony nauczycieli oraz koordynatora organizacji pośredniczącej pozwoliło na szybką reakcję w razie potrzeby, zapewniając uczestnikom stałe wsparcie. Systematyczna ocena postępów uczniów, ich zaangażowania, kreatywności oraz przestrzegania zasad BHP oraz kultury osobistej przyczynia się do sukcesu projektu i podniosła jakość doświadczenia zawodowego uczniów.

Z raportu z przeprowadzonych wizyt w zakładach pracy wynika, że praktyki zawodowe odbyły się zgodnie z założeniami programu mobilności edukacyjnej. Uczniowie zdobyli cenne doświadczenia zawodowe i praktyczne umiejętności, które będą wartościowe w przyszłej karierze zawodowej.

Zadaniem każdego uczestnika było wypełnianie dziennika praktyk – rejestrującego przebieg praktyki oraz zakres kształcenia zawodowego. Ponadto, w trakcie realizacji mobilności została dokonana ewaluacja środkowa i końcowa  pracy uczestników. Po uzyskaniu wyników oceny w połowie etapu, mentor z ramienia organizacji pośredniczącej spotkał się z uczestnikami w celu omówienia oceny obejmującej różne kategorie (inicjatywność, zaangażowanie, pracowitość, kreatywność, punktualność, współpracę z pracownikami). Wszyscy uczestnicy uzyskali najwyższe oceny  w ocenie organizacji przyjmujących.

Po rozmowach z uczestnikami mobilności program kulturowy w ramach mobilności do Malagi spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem uczestników. Spacer po Maladze, wizyta w muzeum Malagi, Wieczór Tapas, zwiedzanie Sewilli, Marbelli, Rondy i Setenil były oceniane jako ciekawe i edukacyjne doświadczenia, które nie tylko wzbogaciły wiedzę uczniów o kulturze i historii Hiszpanii, ale także pozwoliły na nawiązanie nowych relacji interpersonalnych. Uczestnicy wyrazili zadowolenie  z różnorodności aktywności, które łączyły aspekty edukacyjne z relaksacyjnymi. Program kulturowy stanowił ważną część mobilności, oferując uczestnikom nie tylko wiedzę, ale także niezapomniane wspomnienia i doświadczenia związane z hiszpańską kulturą, gastronomią oraz architekturą.

Ewaluacja końcowa (ex-post)

Ewaluacja ta miała na celu szczegółową analizę skuteczności i efektywności realizowanych działań w ramach mobilności międzynarodowej. Jest to kluczowy etap oceny projektu, pozwalający na ocenę wpływu mobilności edukacyjnej na rozwój kompetencji uczestników oraz identyfikację obszarów wymagających dalszego doskonalenia. Wyniki testów przeprowadzonych po mobilności zostały poddane analizie porównawczej z wynikami uzyskanymi przed rozpoczęciem programu. Celem tej analizy było określenie skali i zakresu postępów uczestników w kluczowych obszarach, takich jak rozwój zawodowy, językowy  i społeczny. Zakres i metody ewaluacji objęły:

Ocenę efektów uczenia się

Testy kompetencji - Zawodowe: Uczestnicy zostali poddani testom praktycznym i teoretycznym, które miały ocenić ich wiedzę i umiejętności zawodowe zgodne z profilem wyjazdu.

Arkusz samooceny kompetencji interpersonalnych: Przeprowadzono testy psychometryczne oceniające umiejętność współpracy, zarządzania konfliktami i adaptacji do nowych środowisk.

Testy kompetencji językowych: Testy z języka angielskiego mierzyły poziom znajomości języka angielskiego 

Arkusz Samooceny Umiejętności Językowych - uczestnicy określili swój poziom umiejętności językowych

Testy Zdolności komunikacyjnych i organizacyjnych: Analizowano umiejętność planowania, zarządzania czasem oraz efektywnej komunikacji w grupie.

Współpracę z organizacją pośredniczącą

Ocenę stopnia realizacji  celów projektu

Wyniki ewaluacji końcowej

Ocena efektów uczenia się

Opracowana analiza wyników testów kompetencji zawodowych, językowych i społecznych wykazała wzrost poziomu wiedzy i umiejętność uczestników projektu po mobilności.

Test Kompetencji Zawodowych: Średni wynik przed mobilnością wynosił 20,2%. Średni wynik po mobilności osiągnął poziom 67,2%.Średnia poprawa wyniosła 47%, co wskazuje na znaczny rozwój kompetencji uczniów.

Wyniki podzielone według zawodów:

Technik Usług Fryzjerskich:

Średni wynik przed: 22,5%.

Średni wynik po: 68,3%.

Średnia poprawa: 45,8%.

Technik Fotografii i Multimediów:

Średni wynik przed: 19,8%.

Średni wynik po: 66,7%.

Średnia poprawa: 46,9%.

Technik Reklamy:

Średni wynik przed: 20,0%.

Średni wynik po: 65,4%.

Średnia poprawa: 45,4%.

Technik Organizacji Turystyki:

Średni wynik przed: 18,9%.

Średni wynik po: 69,2%.

Średnia poprawa: 50,3%.

Próbny Egzamin Zawodowy: 

Średni wynik po mobilności wzrósł do 78,6%. Średnia poprawa wyniosła 43%, co świadczy o skuteczności szkolenia.

Wyniki podzielone według zawodów: 

Technik Usług Fryzjerskich:

Średni wynik przed: 36,7%.

Średni wynik po: 76,4%.

Średnia poprawa: 39,7%.

Technik Fotografii i Multimedów:

Średni wynik przed: 34,5%.

Średni wynik po: 80,1%.

Średnia poprawa: 45,6%.

Technik Reklamy:

Średni wynik przed: 37,2%.

Średni wynik po: 79,0%.

Średnia poprawa: 41,8%.

Technik Organizacji Turystyki:

Średni wynik przed: 33,8%.

Średni wynik po: 78,3%.

Średnia poprawa: 44,5%.

Test Językowy: 

Średni wynik przed testem wynosił 42,4%.

Średni wynik po testach osiągnął poziom 84,1%.

Średnia poprawa wyniosła 41,7%, co podkreśla skuteczność praktyk w środowisku międzynarodowym.

Umiejętności Językowe:

Średni wynik przed testami: 70,3%.

Średni wynik po testach: 86,2%.

Średnia poprawa: 15,9%.

Największa poprawa: 32,9%.

Porównując wyniki uzyskane przez uczestników przed mobilnością i po mobilności, analiza wykazuje, że: Średnia poprawa w zakresie kompetencji zawodowych wyniosła 47%, co wskazuje na znaczny rozwój kompetencji uczniów. W rozbiciu na poszczególne zawody największą średnią poprawę zauważymy wśród uczestników technik organizacji turystyki, pozostałe zawody osiągnęły średni wynik poprawy 45-46%.  Średnia poprawa z próbnych egzaminów zawodowych wyniosła 43%, co świadczy o skuteczności szkolenia. Średnia poprawa w zakresie kompetencji językowych wyniosła 41,7%, a średnia poprawa w zakresie umiejętności językowych wyniosła: 15,9%, co podkreśla skuteczność praktyk w środowisku międzynarodowym. Ankiety ewaluacyjne wykazały, że uczniowie docenili możliwość poznania nowych technologii i metod pracy w zagranicznym środowisku zawodowym. Wszyscy uczestnicy podkreślają pozytywne znaczenie praktyk dla ich dalszego rozwoju zawodowego a współpraca                                     z zagranicznymi partnerami została oceniona jako owocna i motywująca do kontynuacji działań.

Arkusz samooceny kompetencji interpersonalnych

Po zakończonej mobilności uczniowie ponownie wykonali arkusz samooceny swoich umiejętności interpersonalnych i społecznych, gdzie wyraźnie widać wzrost opanowanych umiejętności. Swoje kompetencje określili na poziomie 4 i 5 co oznacza bardzo dobrze i idealnie w szczególności w zakresie określenia swoich mocnych stron, komunikacji zawodowej w zakładzie pracy oraz z klientem, pracy zespołowej oraz nazwaniem swoich emocji i wskazaniem źródła ich pochodzenia.

Oznacza to, że odbycie praktyk zawodowych za granicą pomogło uczestnikom mobilności zwiększyć wiarę we własne możliwości, sprostać oczekiwaniom pracy zespołowej, wypracować techniki komunikacji  z pracodawcą i pracownikami oraz pracować nad własnym charakterem oraz emocjami.

Zdolności komunikacyjne i organizacyjne

Z testu oceny zdolności komunikacyjnych i organizacyjnych  uczestników wynika, że pobyt za granicą w celach edukacyjnych miał również ogromny wpływ na rozwój osobisty uczniów. Analiza odpowiedzi udzielonych przez uczniów pokazuje, że ponad połowa uczestników uzyskała średni poziom zdolności komunikacyjnych, 43% poziom wysoki a 3% bardzo wysoki. Po mobilności 23% uczestników uzyskało średni poziom zdolności organizacyjnych, 36% - poziom wysoki a 40% bardzo wysoki.

Poniższy wykres pokazuje przyrost poziomu zdolności komunikacyjnych i  organizacyjnych wśród uczestników po zrealizowanej mobilności edukacyjnej w Hiszpanii.

 

Wykres 1. PORÓWNANIE UZYSKANEGO POZIOMU UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNYCH I ORGANIZACYJNYCH UCZESTNIKÓW PRZED I  PO MOBILNOŚCI - WYNIK PROCENTOWY

Na podstawie analizy przeprowadzonych testów, arkuszy samooceny i obserwacji nauczycieli towarzyszących, mentorów w zakładach pracy i koordynatorów organizacji pośredniczącej można określić jakie efekty kształcenia zostały uzyskane.

W pierwotnym założeniu projektu zespół projektowy określił efekty uczenia się dla poszczególnych kierunków kształcenia:

I w ramach rozwijania kompetencji zawodowych uczniowie : technik reklamy – tworzą strategię przekazu reklamowego; technik usług fryzjerskich - wykonują zabieg koloryzacji włosów; technik usług turystycznych - obliczają koszty imprez i usług turystycznych; technik fotografii i multimediów - przeprowadzają procesy cyfrowej obróbki obrazu;

II w ramach rozwijania kompetencji językowych uczestnicy posługują się j. angielskim w sytuacjach życia codziennego bez barier językowych w komunikacji werbalnej; rozpoznają i stosują słownictwo branżowe w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych; tworzą wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych;

III w ramach rozwijania kompetencji personalnych i społecznych uczestnicy: współpracują w zespole; dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi; wskazują techniki i sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych; wychodzą z własną inicjatywą w podejmowanych działaniach zawodowych.

Mobilność 30 uczniów klas 2, 3 i 4  technikum do Malagi w ramach projektu pozwoliła na skuteczną realizację w/w założonych efektów uczenia się. W wyniku uczestnictwa w projekcie uczniowie osiągnęli postępy w obszarach kompetencji zawodowych, językowych oraz personalnych i społecznych.  

Efekty zawodowe

6 uczniów i uczennic kształcących się w zawodzie Technik reklamy: Uczestnicy skutecznie tworzyli strategie przekazu reklamowego, wykazując się kreatywnością i znajomością narzędzi promocji. Przygotowane materiały były zgodne z założeniami rynku hiszpańskiego, co świadczy o zrozumieniu lokalnych trendów reklamowych.  

4 uczennice kształcące się w zawodzie Technik usług fryzjerskich: wykonywały zabiegi koloryzacji włosów z uwzględnieniem różnorodnych technik i trendów obowiązujących w Hiszpanii. Udoskonaliły swoje umiejętności praktyczne oraz zdobyły doświadczenie w pracy z międzynarodowymi klientami.  

10 uczniów i uczennic kształcących się w zawodzie Technik organizacji turystyki: Uczestnicy nabyli umiejętności obliczania kosztów imprez i usług turystycznych, stosując międzynarodowe standardy oraz lokalne – hiszpańskie przepisy prawa. Analiza wykonanych przez nich kalkulacji potwierdziła ich zdolność do samodzielnego planowania wydarzeń turystycznych.  

10 uczniów i uczennic kształcących się w zawodzie Technik fotografii i multimediów: Uczniowie skutecznie przeprowadzali procesy cyfrowej obróbki obrazu, stosując zaawansowane narzędzia graficzne dostępne i wykorzystywane w Hiszpanii. Ich prace charakteryzowały się wysoką jakością techniczną i estetyczną.  Przygotowane materiały były zgodne z założeniami rynku hiszpańskiego, co świadczy o zrozumieniu lokalnych trendów fotograficznych.

Efekty językowe 

Uczniowie posługiwali się językiem angielskim w codziennych sytuacjach bez widocznych barier komunikacyjnych.  Poprawnie rozpoznawali i stosowali słownictwo branżowe w mowie i piśmie, co znacząco podniosło ich zdolność do porozumiewania się w międzynarodowym środowisku zawodowym.  Uczniowie tworzyli wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych, wykazując się precyzją językową i umiejętnością przedstawienia specjalistycznych informacji.  

Efekty personalne i społeczne 

Z obserwacji nauczycieli towarzyszących wynika, że uczestnicy efektywnie współpracowali w zespołach, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem podczas wykonywania zadań zawodowych.  Wskazywali skuteczne techniki radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, co świadczy o rozwiniętych umiejętnościach adaptacyjnych.  Inicjowali działania zawodowe, co potwierdza ich wzrost pewności siebie i zaangażowania w pracę. 

Przeprowadzone testy oraz ankiety wśród uczestników po mobilności wykazały, że uczniowie nabyli/rozwinęli kompetencje zawodowe, językowe i społeczne. Mobilność edukacyjna do Malagi przyniosła uczestnikom nieocenione korzyści w zakresie rozwoju zawodowego, językowego oraz personalnego. Realizacja założonych celów projektu w pełni odpowiadała oczekiwaniom i znacząco wpłynęła na podniesienie ich kompetencji. Zespół projektowy rekomenduje kontynuację tego typu działań w przyszłości, jako skutecznego narzędzia wspierania wszechstronnego rozwoju uczniów technikum.  

Stopień zadowolenia uczestnika mobilności

Przeprowadzona wśród uczestników ankieta badająca ich stopień zadowolenia z udziału w przedsięwzięciu oraz dokonana na tej podstawie analiza wykazała wysoki poziom zadowolenia uczestników mobilności. Silnymi stronami były organizacja, jakość zakwaterowania, program merytoryczny i wsparcie. Uwzględnienie tych aspektów przyczyni się do jeszcze wyższego poziomu satysfakcji w przyszłości podczas realizacji innych przedsięwzięć i projektów.

100% uczestników oceniło udział w przedsięwzięciu bardzo pozytywnie i pozytywnie oraz zdecydowanie poleciłoby taki udział innym uczniom szkoły. Dla większości uczestników – ponad 90% czas spędzony podczas mobilności edukacyjnej określiła jako wartościowy, przydatny i rozwijający pod względem kulturowym, zawodowym, językowym oraz społecznym.

Program zajęć został oceniony wysoko. Ponad 90% uczestników jest zadowolonych z przebiegu praktyk, a zdobyte doświadczenie wykorzysta w przyszłej karierze zawodowej. Uczestnicy docenili atrakcyjność i różnorodność zadań podczas praktyk, możliwość zdobycia nowych kompetencji oraz praktyczny charakter zajęć. Kilka opinii wskazywało na potrzebę większej liczby zajęć praktycznych i lepsze dostosowanie poziomu trudności.

Wykres odpowiedzi z Formularzy. Tytuł pytania: Czy jesteś zadowolony z przebiegu swoich  praktyk?. Liczba odpowiedzi: 29 odpowiedzi.

Wykres odpowiedzi z Formularzy. Tytuł pytania: Czy zdobyta wiedza/doświadczenie będzie przydatne w Twojej przyszłej karierze zawodowej?
. Liczba odpowiedzi: 29 odpowiedzi.

Ocena organizacji mobilności została oceniona jako sprawna i dobrze zaplanowana. Ponad 80% uczestników określiła jako bardzo dobrą. Uczestnicy docenili jasność przekazywanych informacji, terminowość i dostępność opiekunów. Wskazane trudności dotyczyły głównie drobnych problemów logistycznych, takich jak transport lokalny czy chwilami niestabilny harmonogram zajęć po pracy.

 Ponad 90% uczestników uznało, że otrzymane wsparcie przed wyjazdem i w jego trakcie było bardzo dobre.

Wykres odpowiedzi z Formularzy. Tytuł pytania: Jak oceniasz otrzymane wsparcie organizacyjne przed i w trakcie mobilności?
. Liczba odpowiedzi: 21 odpowiedzi.

Dla większości uczestników – ponad 90% czas spędzony podczas mobilności edukacyjnej określiła jako wartościowy, przydatny i rozwijający pod względem kulturowym, zawodowym, językowym oraz społecznym

 

Wykres odpowiedzi z Formularzy. Tytuł pytania: Czy pobyt w Hiszpanii przyczynił się do Twojego rozwoju zawodowego, językowego i społecznego?. Liczba odpowiedzi: 21 odpowiedzi.

Wykres odpowiedzi z Formularzy. Tytuł pytania: Jak ogólnie oceniasz swoje doświadczenie w ramach mobilności edukacyjnej w Hiszpanii?
. Liczba odpowiedzi: 29 odpowiedzi.

Ocena stopnia realizacji  celów projektu

Na podstawie wyników testów i analiz przeprowadzonych po zakończeniu mobilności w Hiszpanii, można stwierdzić, że projekt skutecznie przyczynił się do realizacji zakładanych celów. Uczniowie osiągnęli znaczący postęp w kluczowych obszarach, takich jak kompetencje zawodowe, językowe oraz rozwój osobisty.

Założone cele projektu:

1. Ściślejsze powiązanie kształcenia teoretycznego z praktycznym przy udziale szkolenia za granicą; rozwój kompetencji zawodowych – zdobycie doświadczenia zawodowego 

Uczniowie mieli okazję zastosować wiedzę teoretyczną w rzeczywistych warunkach zawodowych podczas staży w hiszpańskich przedsiębiorstwach.  Wykonywane zadania zawodowe były zgodne z kierunkiem ich kształcenia, co umożliwiło im zdobycie praktycznych umiejętności, takich jak tworzenie strategii reklamowych, koloryzacja włosów, obliczanie kosztów usług turystycznych czy cyfrowa obróbka obrazu.  Zdobyte doświadczenie zawodowe pozwoliło uczniom na poznanie międzynarodowych standardów pracy, co istotnie wzbogaciło ich kompetencje zawodowe. 

Cel został w pełni zrealizowany i osiągnięty. 

2. Zwiększenie kompetencji językowych uczniów – wzrost świadomości potrzeby uczenia się języków obcych 

Uczniowie aktywnie posługiwali się językiem angielskim zarówno w sytuacjach zawodowych, jak i codziennych, co znacząco wpłynęło na ich płynność językową. Dzięki konieczności porozumiewania się w środowisku międzynarodowym, wzrosła ich świadomość znaczenia znajomości języków obcych w życiu zawodowym i prywatnym. Uczestnicy rozwinęli słownictwo branżowe i nauczyli się tworzyć precyzyjne wypowiedzi pisemne oraz ustne w języku angielskim. 

Cel w dużym stopniu zrealizowany i osiągnięty. 

3. Rozwój osobisty uczniów poprzez podnoszenie kompetencji interpersonalnych, społecznych i organizacyjnych uczniów, w tym samodzielności, wiary we własne możliwości, przedsiębiorczości, obycia w świecie.

Mobilność zagraniczna znacząco wpłynęła na rozwój samodzielności uczniów, którzy musieli radzić sobie w nowym środowisku, organizować czas i zadania, a także podejmować decyzje.  

Uczniowie wykazali większą pewność siebie w kontaktach z innymi, zarówno w pracy zespołowej, jak i w relacjach międzynarodowych.  Rozwijane umiejętności interpersonalne i społeczne przełożyły się na lepsze radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych oraz umiejętność współpracy w wielokulturowym środowisku. Zwiększyła się świadomość uczestników dotycząca ich możliwości oraz przedsiębiorczości, co pozwala im lepiej przygotować się do wyzwań przyszłości. 

Cel w pełni zrealizowany i osiągnięty. 

Cele projektu zostały w pełni lub w dużym stopniu zrealizowane. Mobilność w Hiszpanii przyczyniła się do wzbogacenia doświadczeń zawodowych, językowych oraz osobistych uczestników. Projekt wpłynął pozytywnie na ich rozwój i zwiększył ich szanse na rynku pracy. Rekomenduje się kontynuację tego typu działań, aby umożliwić kolejnym grupom uczniów zdobycie cennego doświadczenia i kompetencji. 

3. REALIZACJA PROJEKTU

3.1 Opis Działań

Przedsięwzięcie "W poszukiwaniu rozwiązań własnego rozwoju - kształcenie za granicą" obejmowało dwie mobilności uczniów kształcących się w zawodach: technik fotografii i multimediów, technik usług fryzjerskich, technik organizacji turystyki oraz  technik reklamy  w terminach 26.02.2024 - 22.03.2024 oraz  13.05.2024 - 07.06.2024 w Maladze, Hiszpania.

Realizacja przedsięwzięcia obejmowała działania opracowane zgodnie z harmonogramem

Promocja projektu

Promocja projektu odgrywała kluczową rolę w budowaniu świadomości o jego celach, korzyściach oraz zaangażowaniu społeczności szkolnej i lokalnej. W ramach działań promocyjnych zrealizowano następujące inicjatywy:

Spotkanie organizacyjne

Zorganizowano spotkanie informacyjne dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli, na którym omówiono cele, założenia oraz szczegóły dotyczące realizacji projektu. Przedstawiono harmonogram działań oraz oczekiwane efekty, co wzbudziło zainteresowanie i zaangażowanie uczestników. Uczestnicy spotkania mieli możliwość zadawania pytań oraz poznania szczegółów dotyczących mobilności i jej organizacji.

Plakaty promocyjne

Przygotowano i rozwieszono w szkole plakaty promujące projekt, zawierające informacje o jego celach, działaniach i korzyściach dla uczestników. Estetyczny i atrakcyjny wizualnie design przyciągnął uwagę uczniów, rodziców i pracowników szkoły, zachęcając do zapoznania się z inicjatywą.

Roll-up promocyjny

Stworzono profesjonalny roll-up przedstawiający kluczowe informacje o projekcie. Roll-up był wykorzystywany podczas wydarzeń szkolnych, spotkań informacyjnych oraz innych okazji, co podkreślało prestiż projektu i jego znaczenie dla szkoły.

Informacje na e-dzienniku oraz classroom

Regularnie zamieszczano informacje o projekcie na platformie e-dziennika Vulcan, co zapewniło stały dostęp do aktualności zarówno dla uczniów, jak i rodziców. Dzięki e-dziennikowi zwiększono zasięg informacji i umożliwiono lepszy kontakt z rodzicami uczestników projektu.

Strona internetowa szkoły

Na stronie internetowej szkoły utworzono sekcję dedykowaną projektowi, gdzie publikowano najważniejsze informacje, zdjęcia, relacje z działań oraz efekty mobilności. Strona pełniła funkcję źródła informacji zarówno dla społeczności szkolnej, jak i osób zewnętrznych zainteresowanych projektem. https://zszoi.com.pl/cms/102719/projekt_w_poszukiwaniu_nowych_rozwiazan_wlasnego_rozwoju__ksztal

Profil szkoły na Facebooku

Na szkolnym profilu Facebooka publikowano posty promujące projekt, w tym relacje z poszczególnych etapów jego realizacji, zdjęcia i podziękowania dla uczestników.

Dzięki mediom społecznościowym udało się dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, w tym uczniów, ich rodzin, a także lokalnej społeczności.

Działania promocyjne skutecznie zwiększyły rozpoznawalność projektu i zaangażowanie społeczności w jego realizację. Dzięki różnorodnym formom komunikacji informacje o projekcie dotarły do szerokiego grona odbiorców, podkreślając jego znaczenie i pozytywny wpływ na uczniów oraz szkołę. https://www.facebook.com/ZSTIOwDGL/?locale=pl_PL

Rekrutacja

Rekrutacja uczestników do przedsięwzięcia była kluczowym elementem w zapewnieniu, że osoby najbardziej zaangażowane i zmotywowane do rozwoju skorzystają z możliwości mobilności międzynarodowej. W ramach działań rekrutacyjnych podjęto szereg inicjatyw, które miały na celu przyciągnięcie odpowiednich kandydatów, zapewniając jednocześnie sprawiedliwość procesu.

Proces rekrutacji obejmował:

- złożenie formularza zgłoszeniowego o zakwalifikowanie do udziału w projekcie wraz z wymaganymi dokumentami w terminie  do 30.06.2023 do 07.09.2023r. w sekretariacie szkoły,

- akceptację wniosku przez Komisję Rekrutacyjną.

- złożenie w sekretariacie szkoły następujących dokumentów:

-formularz zgłoszeniowy

-zgoda rodziców/opiekunów prawnych na samodzielne poruszanie się po Maladze i Torremolinos 

-zgoda na przetwarzanie danych osobowych

-oświadczenie zdrowotne

Etapy procesu rekrutacyjnego:

Opublikowano ogłoszenie o rozpoczęciu rekrutacji do projektu na stronie internetowej szkoły, w e-dzienniku, na szkolnym profilu Facebook oraz w tablicach ogłoszeń. Ogłoszenie zawierało szczegółowe informacje o projekcie, kryteriach kwalifikacyjnych, wymaganiach oraz korzyściach płynących z udziału w mobilności.

Zorganizowano spotkanie informacyjne, w którym wzięli udział uczniowie i nauczyciele. Podczas spotkania przedstawiono cele projektu, proces rekrutacji oraz szczegóły dotyczące mobilności, w tym wymagania językowe i zawodowe. Uczniowie mieli możliwość zadawania pytań, co pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak mogą skorzystać z projektu i co trzeba zrobić, aby aplikować.

Na podstawie złożonych formularzy aplikacyjnych oraz rozmowy kwalifikacyjnej przeprowadzono ocenę kandydatów. Zostały uwzględnione kryteria takie jak: znajomość języka obcego, osiągnięcia zawodowe, motywacja do udziału w projekcie oraz chęć rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych.

Wyłoniono grupę uczestników, która spełniała wymagania projektu i wykazywała największą motywację do rozwoju zawodowego i osobistego.

Po zakończeniu procesu rekrutacyjnego, uczestnicy zostali poinformowani o wynikach aplikacji za pośrednictwem ogłoszeń w szkole, wiadomości do uczniów i rodziców na e-dzienniku  oraz indywidualnych rozmów oraz o sposobie odwołanie się od decyzji komisji rekrutacyjnej. Kandydaci, którzy zostali zakwalifikowani do udziału w projekcie, otrzymali szczegółowe informacje na temat dalszych etapów przygotowań do mobilności, w tym wymagań dokumentacyjnych i terminów szkoleń wstępnych.

Z analizy przeprowadzonej ewaluacji procesu rekrutacyjnego wynika, że proces rekrutacji był dobrze skomunikowany, a większość uczniów dowiadywała się o projekcie za pośrednictwem bezpośrednich kanałów komunikacji, takich jak koledzy z klasy, nauczyciele i widoczne plakaty w szkole. Respondenci wysoko ocenili skuteczność rozpowszechniania informacji, a nauczyciele zachęcali do udziału w projekcie. Proces rekrutacji do projektu był starannie zaplanowany i realizowany w sposób transparentny, umożliwiając uczniom pełne zrozumienie celu projektu i sposobu aplikowania. Dzięki skutecznym działaniom promocyjnym i odpowiedniemu wsparciu ze strony nauczycieli, udało się wyłonić zmotywowaną grupę uczestników, którzy byli gotowi podjąć wyzwania związane z mobilnością międzynarodową i rozwojem zawodowym. 

Dane te sugerują, że strategia rekrutacji była skuteczna, wykorzystując połączenie komunikacji osobistej i tradycyjnych mediów w środowisku szkolnym, aby zapewnić szeroką świadomość i uczestnictwo.

3. Przygotowanie do  mobilności

Przygotowanie do mobilności zagranicznej obejmowało kompleksowy program zajęć mający na celu wszechstronne wsparcie uczniów w zakresie psychologicznym, mentorskiego wsparcia, kompetencji językowych, zrozumienia kulturowego oraz zasad bezpieczeństwa. Dzięki temu uczniowie byli dobrze przygotowani do podjęcia nowych wyzwań za granicą, co pozwoliło im na skuteczną adaptację i pełne wykorzystanie możliwości edukacyjnych i zawodowych w nowym środowisku.

Dzięki zajęciom przygotowującym do mobilności uczniowie otrzymali wsparcie w planowaniu swojej ścieżki zawodowej oraz nabyli umiejętności niezbędne do efektywnego komunikowania się  i współpracy w zespole; znacząco poprawili swoje umiejętności językowe, co pozwoliło im na swobodne porozumiewanie się i lepsze zrozumienie kultury kraju goszczącego; zdobyli wiedzę na temat kultury kraju goszczącego, co ułatwiło im adaptację i integrację w nowym środowisku; zdobyli wiedzę i umiejętności niezbędne do zachowania bezpieczeństwa w miejscu pracy, co zminimalizowało ryzyko wypadków; zdobyli praktyczne umiejętności udzielania pierwszej pomocy, co zwiększyło ich bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo osób wokół nich.

Przed przyjazdem stażystów do Hiszpanii organizacja wspierająca Euromind zapewniła im przewodnik z przydatnymi informacjami, lokalnym transportem i życiem towarzyskim, numery alarmowe. Zespół Euromind zorganizował również spotkanie na Skypie z uczestnikami w celu zapoznania się  i przeprowadzenia z nimi wywiadów. Po rozmowie kwalifikacyjnej przez Skype'a Euromind utworzył grupę na whatsapp, do której dołączyli wszyscy wybrani uczestnicy wraz ze swoimi nauczycielami. W ten sposób koordynator Euromind miał stały kontakt z grupą docelową jeszcze przed przyjazdem do Hiszpanii. Po przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych przez Skype'a, zespół Euromind po dokładnej analizie badania i profili uczestników  zapewnione zostały adekwatne miejsca pracy.

Zespół Euromind wraz z koordynatorami projektu z organizacji wysyłającej przygotowało porozumienia   o programie zajęć indywidualnie dla każdego uczestnika.

4. Podczas mobilności

4.1  Monitoring, Mentoring

Pierwszego dnia po przyjeździe koordynatorzy  z ramienia organizacji pośredniczącej Euromind zorganizował sesję powitalną, podczas której uczestnicy poznali zespół Euromind, omówili program i zasady zakwaterowania a także przedyskutowali różne warianty rozpowszechniania rezultatów programu. 

Później uczestnicy zostali zabrani na spacer po okolicy, w celu zapoznania z topografią miasta  i lokalizacji.

W celu upewnienia się, że cele porozumienia o programie zajęć będą osiągnięte oraz aby uczestnicy byli w pełni zintegrowani z kulturą pracy w przedsiębiorstwach, monitoring był prowadzony przez wszystkie strony zaangażowane w projekt. Organizacja Pośrednicząca wyznaczyła mentora dla grupy uczestników, który był odpowiedzialny za zapoznanie uczestników z organizacjami przyjmującymi. 

W trakcie odbywania stażu przez uczestników, nauczyciele towarzyszący uczniom przeprowadzili wizyty monitorujące w celu oceny przydzielonych czynności i zadań uczniom, ich postępów, warunków pracy, a także uzyskania informacji o poziomie zadowolenia zarówno uczestników, jak  i organizacji przyjmujących.

4.2 Ewaluacja

W trakcie realizacji mobilności została dokonana ewaluacja środkowa i końcowa  pracy uczestników. Po uzyskaniu wyników oceny w połowie etapu, mentor z ramienia organizacji pośredniczącej spotkał się z uczestnikami w celu omówienia oceny obejmującej różne kategorie (inicjatywność, zaangażowanie, pracowitość, kreatywność, punktualność, współpracę z pracownikami). Wszyscy uczestnicy uzyskali najwyższe noty w ocenie organizacji przyjmujących. 

Euromind jako organizacja pośrednicząca brał czynny udział w procesie przygotowywania i rozpowszechniania wyników projektu wraz z organizacją wysyłającą i uczestnikami. Podczas pobytu stażystów w Hiszpanii Euromind zaangażował ich w szereg działań, których celem  było zmotywowanie uczniów do monitorowania i gromadzenia wszystkich informacji związanych ze stażem zawodowym i pobytem w Hiszpanii. Materiały wytwarzane przez uczestnika byłyby następnie wykorzystywane jako narzędzia do rozpowszechniania wyników przez szkołę oraz przez partnera w Hiszpanii.

Ponadto, ewaluacji zostały poddane wszystkie działania 

W celu  potwierdzenia nabytych umiejętności, uczestnicy otrzymali Certyfikat ukończenia mobilności.

 

5. Program kulturowy

Mobilność edukacyjna obejmowała również program kulturowy, który obejmował:

Spacer po centrum Malagi- podczas spaceru po centrum Malagi uczestnicy  mogli zobaczyć najstarsze części Malagi poznać jego historię. Malaga, której początki sięgają prawie 800 r. p.n.e., jest jednym z najstarszych miast na całym świecie. Trasa przebiegała przez ruiny cywilizacji rzymskiej, mauretańskiej i chrześcijańskiej w tym Teatr Rzymski, Alcazaba, Katedra w Maladze i Kościół św. Janów.Wizyta w muzeum Malagi, które mieści sekcję sztuk pięknych i archeologiczną. Gromadzi ponad 15 000 eksponatów, w tym znaleziska archeologiczne i dzieła sztuki. Tapas to hiszpańskie przystawki lub przekąski, serwowane na ciepło lub na zimno z napojem. Podczas Wieczoru Tapas grupa miała okazję skosztować lokalnej kuchni, poznać zespół Euromind i zintegrować się.Uczestnicy mieli okazję zwiedzić Marbellę, która jest bez wątpienia jednym z głównych punktów turystycznych na Costa del Sol, dzięki Puerto Banús, jednej z głównych atrakcji dla turystów odwiedzających miasto, oraz pięknej plaży. Kolejnym punktem programu  było zwiedzanie Rondy  znanej ze swojego położenia na klifie oraz głębokiego wąwozu, którym płynie rzeka Guadalevín. i Setenil czyli miasteczka w skale. Uczestnicy mieli możliwość podziwiać widoki i scenerię Rondy, Setenil  i okolic.Wycieczka do Sewilli, stolicy Andaluzji, dała uczniom możliwość zobaczenia placu hiszpańskiego, Metropol Parasol czy monumentalnej, największej gotyckiej katedry na świecie.

Uczestnicy byli w pełni zadowoleni ze swoich miejsc pracy. Zdobyli bardzo potrzebne doświadczenie zawodowe za granicą, które jest wysoko cenione, a czasami wręcz wymagane przez dzisiejszych pracodawców. Ponadto stażyści pokazali, że potrafią pracować w środowisku wielokulturowym i udowodnili, że potrafią pracować zarówno indywidualnie, jak i w zespole.

Zespół organizacji pośredniczącej Euromind był niezwykle zadowolony z zaangażowania stażystów w projekt oraz z ich osobistego zainteresowania wszystkim, w czym uczestniczyli.

3.2 Wpływ

  • Na uczestników (kompetencje, rozwój zawodowy, perspektywy)
  • Na instytucje partnerskie (rozwój organizacyjny, współpraca międzynarodowa)

Wpływ projektu na uczestników i szkołę

Realizacja przedsięwzięcia, w ramach którego uczniowie technikum uczestniczyli w mobilności do Hiszpanii, wywarła istotny wpływ zarówno na uczestników, jak i na społeczność szkolną.

Wpływ na uczestników:

W kontekście rozwoju zawodowego:

Uczniowie zdobyli praktyczne doświadczenie w zawodach zgodnych z ich kierunkiem kształcenia, co znacząco zwiększyło ich konkurencyjność na rynku pracy.

Poznali międzynarodowe standardy pracy i nabyli nowe umiejętności techniczne, takie jak cyfrowa obróbka obrazu, koloryzacja włosów, czy tworzenie strategii reklamowych.

W kontekście rozwoju językowego:

Posługiwanie się językiem angielskim w codziennych sytuacjach i środowisku zawodowym poprawiło ich płynność oraz poszerzyło słownictwo branżowe.

Wzrosła świadomość potrzeby ciągłego uczenia się języków obcych, co motywuje uczniów do dalszego rozwoju w tym zakresie.

W kontekście rozwoju osobistego:

Uczestnicy stali się bardziej samodzielni, pewni siebie i otwarci na nowe doświadczenia.

Zyskali kompetencje społeczne, takie jak umiejętność współpracy w międzynarodowych zespołach, radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych oraz podejmowanie inicjatyw.

Wzmocniły się ich umiejętności organizacyjne, co przygotowuje ich do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych.

W kontekście poszerzenia horyzontów:

Uczniowie poznali kulturę i zwyczaje Hiszpanii, co zwiększyło ich tolerancję i zrozumienie dla odmiennych tradycji.

Zyskali doświadczenie międzynarodowe, które rozwija ich obycie w świecie i otwartość na różnorodność.

Wpływ na szkołę

Podniesienie prestiżu szkoły:

Udział w projekcie Erasmus wzmocnił wizerunek szkoły jako placówki otwartej na współpracę międzynarodową i oferującej nowoczesne możliwości rozwoju.

ZSTiO stał się bardziej atrakcyjny dla potencjalnych uczniów, co może zwiększyć liczbę kandydatów na kierunki techniczne.

Wzbogacenie oferty edukacyjnej:

Doświadczenia z projektu zostały włączone do programów nauczania, wzbogacając je o elementy praktyczne i międzynarodowe.

Szkoła zyskała wiedzę na temat międzynarodowych standardów w poszczególnych zawodach, co pozwala lepiej dostosować kształcenie do potrzeb rynku pracy.

Rozwój kadry pedagogicznej:

Nauczyciele mieli możliwość obserwacji efektów mobilności, co inspirowało ich do wdrażania innowacyjnych metod nauczania.

Kontakty z partnerami zagranicznymi przyczyniły się do nawiązania nowych współprac międzynarodowych.

Wzrost zaangażowania społeczności szkolnej:

Udział w projekcie zmotywował innych uczniów do rozwijania swoich umiejętności i podejmowania działań na rzecz własnego rozwoju.

Mobilność uczniów wpłynęła na budowanie poczucia wspólnoty i współpracy w szkole.

Podsumowanie

Przedsięwzięcie "W poszukiwaniu rozwiązań własnego rozwoju - kształcenie za granicą" przyniósł wymierne korzyści zarówno uczestnikom, jak i szkole. Uczniowie zyskali cenne kompetencje zawodowe, językowe i osobiste, a szkoła wzmocniła swoją pozycję jako nowoczesna i otwarta na świat placówka edukacyjna. Te doświadczenia nie tylko przyczyniają się do rozwoju jednostek, ale także budują trwałe fundamenty dla dalszego rozwoju szkoły i jej społeczności.

UPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW PROJEKTU

W ramach realizacji przedsięwzięcia, szczególną wagę przyłożono do upowszechniania rezultatów i efektów mobilności uczniów w Hiszpanii. Działania te miały na celu nie tylko podzielenie się doświadczeniami z uczestnikami projektu, ale także zwiększenie widoczności projektu w społeczności lokalnej oraz wśród potencjalnych przyszłych uczestników. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis działań podejmowanych w ramach upowszechniania rezultatów projektu:

a)Strona internetowa szkoły

Na stronie internetowej szkoły: https://zszoi.com.pl/cms/102719/projekt_w_poszukiwaniu_nowych_rozwiazan_wlasnego_rozwoju__ksztal stworzono dedykowaną sekcję, w której publikowano relacje, zdjęcia i artykuły na temat projektu. Strona była regularnie aktualizowana o postępy realizacji mobilności, zebrane doświadczenia oraz rezultaty pracy uczniów, co pozwoliło na szersze dotarcie do społeczności szkolnej, rodziców i innych zainteresowanych osób.

b) Profil szkoły na Facebooku

Na oficjalnym profilu szkoły na Facebooku: https://www.facebook.com/ZSTIOwDGL/?locale=pl_PL  zamieszczane były posty i materiały wizualne dokumentujące przebieg mobilności, w tym relacje z wyjazdów, zdjęcia uczestników oraz ich doświadczenia. Dzięki Facebookowi projekt dotarł do szerszej publiczności, w tym lokalnej społeczności, potencjalnych uczniów oraz ich rodziców.

c) Spotkania społeczności szkolnej uczniów i nauczycieli

Zorganizowano spotkania, podczas których uczniowie, którzy brali udział w projekcie, dzielili się swoimi doświadczeniami z nauczycielami i uczniami z innych klas. Spotkania te stanowiły okazję do refleksji nad realizacją projektu oraz omówienia osiągnięć uczestników.

d) Konferencja w PODM w Głogowie 

Zorganizowano konferencję w Powiatowym Ośrodku Doradztwa Metodycznego (PODM) w Głogowie, podczas której przedstawiono rezultaty projektu, w tym jego wpływ na rozwój zawodowy uczestników, kompetencje językowe i społeczne. Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń z innymi szkołami oraz przedstawienia projektu szerszemu gronu pedagogicznemu i zainteresowanym instytucjom.

https://www.facebook.com/share/161mWtCnWP/

e) Wykorzystanie platformy eTwinning

Platforma eTwinning, a dokładnie przynależność do grupy IVET Community - VET Projects Dissemination Page została wykorzystana do prezentowania efektów projektu i wymiany doświadczeń z innymi szkołami zaangażowanymi w realizację projektów na zasadach Erasmus+. https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/group/ivet-community/pages/vet-projects-dissemination-page

f) Organizacja Dnia Hiszpańskiego

w czerwcu 2024 zorganizowano "Dzień Hiszpański", który stał się okazją do prezentacji kultury Hiszpanii, kuchni, muzyki oraz zwyczajów. Uczniowie, którzy uczestniczyli w projekcie, dzielili się swoimi doświadczeniami, a także przygotowywali prezentacje i występy związane z tematyką mobilności.

g) Elektroniczny newsletter dla lokalnych pracodawców

Przygotowano newsletter, który został wysłany do lokalnych pracodawców 10-13.01.2025, informując ich o rezultatach projektu i rozwoju kompetencji zawodowych uczniów. Newsletter zawierał również propozycje współpracy, co mogło przyczynić się do stworzenia nowych możliwości stażowych i zawodowych dla przyszłych absolwentów szkoły.

h) Broszura informacyjna dla przyszłych kandydatów ze szkół podstawowych

Opracowano broszurę informacyjną, które były dystrybuowane podczas dni otwartych szkoły w ramach rekrutacji uczniów klas ósmych. Broszura zawierała informacje o projekcie, i korzyściach płynących z udziału w mobilności zagranicznej. Broszura była również dostępna na lokalnych wydarzeniach edukacyjnych, co zachęcało kandydatów do wyboru szkoły i angażowania się w międzynarodowe programy edukacyjne. Ponadto została ona w wersji elektronicznej wysłana do szkół podstawowych powiatu głogowskiego i powiatów ościennych z prośbą o przekazanie jej rodzicom i uczniom klas ósmych.

i) Wywiad w lokalnym radio Elka Głogów oraz artykuł na lokalnym portalu miedziowe.pl

Uczestnicy projektu oraz nauczyciele udzielili wywiadu w lokalnym radiu, opowiadając o doświadczeniach związanych z mobilnością, efektach projektu oraz korzyściach z uczestnictwa w projekcie. Wywiad był ważnym elementem upowszechniania wyników projektu i dotarcia do szerszego grona odbiorców w lokalnej społeczności. Link do artykułu: https://miedziowe.pl/content/view/112437/189/ 

j) Działania w ramach promocji szkoły podczas rekrutacji uczniów klas ósmych

W celu promocji szkoły i podniesienia atrakcyjności oferty edukacyjnej, szczególny nacisk położono na działania upowszechniające projekt wśród uczniów klas ósmych. Podczas dni otwartych szkoły zorganizowano specjalne prezentacje dla kandydatów i ich rodziców, w których przedstawiono szczegóły projektu. Prezentacje uwzględniały osiągnięcia uczestników, zdjęcia z praktyk zagranicznych oraz wyniki ankiet ewaluacyjnych, które potwierdziły pozytywny wpływ projektu na rozwój uczniów.

Warsztaty praktyczne prowadzone przez uczniów biorących udział w projekcie umożliwiły kandydatom poznanie praktycznych umiejętności i nowoczesnych technologii wykorzystywanych w szkole.

Utworzono stoisko promocyjne, na którym rozdawano broszurę informacyjną dotyczącą projektu oraz całej oferty edukacyjnej szkoły. Uczniowie, którzy uczestniczyli w projekcie, osobiście dzielili się swoimi doświadczeniami, co wywołało duże zainteresowanie kandydatów. Kandydaci i ich rodzice mieli możliwość zadawania pytań dotyczących projektu oraz nauki w szkole. Nauczyciele oraz uczniowie opowiadali o możliwościach wyjazdów edukacyjnych, wpływie praktyk na rozwój zawodowy oraz wsparciu oferowanym przez szkołę. W trakcie wizyt w szkołach podstawowych w Głogowie i okolicach zaprezentowano multimedialny materiał promocyjny, który ukazywał przebieg projektu, w tym przygotowania, praktyki zagraniczne oraz korzyści dla uczestników. Wideo i zdjęcia z mobilności cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów ósmych klas. 

https://www.szkolajerzmanowa.pl/targi-edukacyjne/

Działania upowszechniające wyniki projektu miały na celu szerzenie wiedzy o jego osiągnięciach oraz inspirację innych do udziału w podobnych inicjatywach. Dzięki różnorodnym formom komunikacji, od mediów społecznościowych po spotkania i wydarzenia, projekt zyskał szeroki zasięg, angażując zarówno społeczność szkolną, jak i lokalnych pracodawców oraz przyszłych kandydatów.

5. WNIOSKI I REKOMENDACJE

Mocne strony projektu

Projekt został zrealizowany zgodnie z harmonogramem, co świadczy o dobrej organizacji i zarządzaniu zespołem.

Osiągnięte cele spełniły lub przekroczyły oczekiwania interesariuszy i cele projektu, co wskazuje na dobrze zdefiniowane wymagania i skuteczne wykonanie.

Wysoki poziom współpracy i motywacji zespołu projektowego przyczynił się do sukcesu projektu.

Regularne raportowanie i wymiana informacji między członkami zespołu oraz uczestnikami i umożliwiły sprawne rozwiązywanie problemów.

Obszary do poprawy

Ze względu na fakt, że realizowany projekt był pierwszym projektem w jakim szkoła uczestniczyła na zasadach Erasmus+, zespół projektowy na wstępnym etapie realizacji projektu nie posiadał wystarczającej wiedzy dotyczącej procedur i wymagań związanych z poszczególnymi etapami. Powodowało to częstą potrzebę konsultacji zewnętrznych. W przyszłości warto zainwestować w szkolenia dla członków zespołu projektowego w zakresie planowania, realizacji i raportowania projektów unijnych.  

Po godzinach praktyk uczniowie często odczuwali zmęczenie, co ograniczało ich udział w zaplanowanych aktywnościach w czasie wolnym. Było to wynikiem niewystarczającego dostosowania harmonogramu zajęć do realnych możliwości uczniów.  Po pierwszym tygodniu pierwszej tury mobilności opiekunowie uwzględnili większe przerwy regeneracyjne oraz zorganizowali mniej intensywne aktywności w czasie wolnym, by zapewnić uczniom równowagę między pracą a odpoczynkiem. Doświadczenia z planowaniem czasu wolnego uwzględniono także przy drugiej mobilności.Te obszary wskazują na kluczowe aspekty, które wymagają uwagi i poprawy w kolejnych projektach, aby zapewnić ich jeszcze wyższą jakość i skuteczność.

Projekt okazał się istotnym wsparciem dla codziennego funkcjonowania szkoły oraz znacząco przyczynił się do rozwoju zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Kluczowym elementem sukcesu była wysoka jakość działań, które zostały starannie zaplanowane i efektywnie zrealizowane zarówno pod względem logistycznym, jak i merytorycznym. Potwierdzają to opinie uczniów oraz dane z ankiet ewaluacyjnych i indywidualnych raportów.  

Uczniowie wyrazili wysokie zadowolenie z organizacji projektu – od etapu informacyjnego po szkolenia i spotkania przygotowawcze. Planowanie przebiegało z odpowiednim zapasem czasowym , co pozwoliło na wybór najbardziej optymalnych rozwiązań.  

Analiza wyników ankiet wskazuje, że uczestnicy znacznie zwiększyli swój potencjał na polskim i europejskim rynku pracy. Zrealizowane działania przyniosły wymierne korzyści, a cele projektu w zakresie rozwoju uczniów zostały w pełni osiągnięte.  

Projekt wpłynął także na dostosowanie oferty edukacyjnej szkoły do potrzeb polskiego i europejskiego rynku pracy. Dzięki temu szkoła nie tylko buduje swoją renomę jako instytucja umożliwiająca edukacyjne wyjazdy zagraniczne, ale również może poszczycić się wysoką zdawalnością egzaminów zawodowych.

Realizacja projektu uwidoczniła, jak ciężka praca nauczycieli przekłada się na rozwój uczniów oraz poprawę funkcjonowania całej społeczności szkolnej. Z tego względu szkoła planuje dalsze działania mające na celu pozyskiwanie funduszy z programu Erasmus+. 

W przyszłych projektach zamierzamy kontynuować sprawdzony model realizacji działań, który zapewnił przejrzystość, właściwe przygotowanie uczestników i maksymalne wykorzystanie możliwości, jakie im stworzono.

 

Opracowali koordynatorzy projektu:

Tadeusz Trociński

Monika Kopcik

Joanna Szymańska

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie

Wszelkie prawa zastrzeżone © Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Głogowie

Realizacja: Superszkolna.pl